Inlägg från: murgrönan |Visa alla inlägg
  • murgrönan

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Hej Tjejer!!

Igår kom vi hem från bb med vår lilla underbara tös, Stella. Hon föddes i fredags kväll kl 17:45 på SÖS, då det var fullt på både KS och DS. Allt gick bra, men förlossningen var långdragen och smärtsam. Lustgasen tog inte och epiduralen tog bara på halva sidan. Men man klarar det ändå på något sätt.

Stella gav oss skrämmselhicka när hon kom ut, då hon inte andades och det blev akutlarm till läkare och de sprang ut med henne. Jag fattade aldrig riktigt vad som hände, var ganska tagen och utmattad, men min stackars sambo fick stå och tittade när läkarna fick kämpa med att få henne att andas själv. tre minuter tog det innan hon tog sitt första andetag.

Efter det har hon hämtat sig jättebra och läkarna har gett henne godkänt på alla tester.

3085 g och 50 cm guldklimp!!

Stort grattis till alla som fått bebis, jag har bara haft tid att skumma igenom alla inlägg, ska läsa mer senare. Lycka till alla som går och väntar!!

• murgrönan

Tack alla!

Pippil8: Ja, nu är det bra. Mjölken har inte runnit till ännu, så hon är ständigt hungrig stackaren, men det börjar spänna lite i dem så snart så...

Jag ska ladda ner lite bilder och skriva förlossningsberättelse vid senare tillfälle.

• murgrönan

Swenglish: jajamensan! Dig såg jag minsann i matsalen ett par gånger...vad skoj! Synd att jag inte visste att det var du...varken du eller jag hade ju bilder på oss själva upplagda innan förlossningen.

• murgrönan

Pippil8: Jag födde på SÖS, eftersom det var fullt på KS och DS. Vi är verkligen jättenöjda med vår vistelse där. Visst, det är lite slitna lokaler och familjerummen på bb är tråkiga. Men det som är viktigt och får en att klara av hela förlossningen är ju personalen, och de var helt underbara!
    Jag hade i mitt förlossningsbrev skrivit att jag kan tänka mig att ha en kvinnlig barnmorskeelev med och det är jag glad för. Vi hade en som var underbar och hon stannade med oss hela förlossningen, fast hennes pass slutade 13:30. Kl 19 på kvällen sydde hon mig och sen gick hon hem. Jag var så tacksam och rörd över hennes engagemang och hon hjälpte verkligen mig och min sambo att klara av det hela. Övriga BM och uskor som var med var också helt underbara! På bb så var det också hjälpsamma och engagerade. Så jag har bara positiva erfarenheter.

Några tips: Jag tog i sista sekund med mig min kudde och det kan jag rekommendera. Min förlossning tog lång tid och det fanns bara en kudde i rummet och det var så skönt att ha en extra. Även bra att ha på bb.
    Jag gick mest omkring i sjukhusrocken så alla kläder jag tagit med användes inte. Ta med ett par extra byxor, jag blödde igenom binda och byxor rejält en gång.
    Ett par tofflor var guld värt.
    Det var härligt att ha med eget shampo och balsam.

Bindor, nätbyxor och blöjor finns ju. Barnkläderna var lite stora så vi använde våra egna.

Nä, nu ska jag ta en ny amningsomgång, har ammat ca 5 timmar idag.....Aj, mina stackars vårtor....

• murgrönan

Nu har jag lagt upp lite bilder på Stella...

Swenglish. Jag är hon som såg ut att fortfarande vara gravid. Jäklar, när ska denna magen försvinna?? Jag har halvlångt ljusbrunt hår och glasögon (tror jag hade dem på mig). Min sambo har mörkt kort hår och hade en brun munkjacka. Du kanske känner igen Stella också

• murgrönan

Frill: Tack! jadu, bestämd vill jag lova att hon är, det är redan hennes vilja som råder här hemma

Ni som fått barn, hur gick det med amningen i början? När började mjölken komma ordentligt för er? Mina bröst har blivit svullna men det kommer inte mycket ur dom. Det gör att Stella vill ligga och suga mest hela dagarna för att få i sig det hon kan, och mina bröstvårtor är grymt ömma...Hinner knappt göra något annat, då hon börjar gnälla när jag tar bort henne från bröstet. Det blir bättre....väl?

• murgrönan

Lycka till Angelicious! Min förlossning började också med en blödning....

• murgrönan

Tack för svaret Cirpen. Med mjölken kommer tårarna också. Sitter mest och lipar mellan amningarna, men har blivit förvarnad om detta fenomen, men det känns ju ändå trist. Vill ju vara glad och hurtig mamma

Idag ska jag på återbesök till barnläkare på SÖS. Känns lite skumt att återvända dit redan, men skönt också.....

Grattis på bf Hellur! Jag har dålig koll på vem som är näst på listan men det känns som det är Biancas tur, eller?

Hoppas ni kommer igång snart ni på övertid. Det ÄR frustrerande att gå och vänta! Lycka till!!

• murgrönan

Grattis Angelicious!!

Det här med amning alltså....att det kan vara så svårt! Mina bröstvårtor är också såriga Jag fick en amningsnapp av bm som underlättar otroligt mycket, och Stella har inget emot den.
    Jag oroar mig hela tiden att hon inte får i sig tillräckligt med mat. Hon är ju så liten.På återbesöket till sös vägde hon 2850g jämfört med 3085 när hon föddes. I morgom kommer bvc på hembesök så då får vi se om hon gått upp något.
    stella är också en bajsbebis. har bytt kläder på henne två ggr idag och precis nu kom det en rejäl laddning i brallan så jag måste springa och byta på henne innan det rinner ut igen....

hon är sååå sööt...

• murgrönan

grattis emma och soffy till era små!
    Emma:Innan mjölken rann till ville Stella ligga vid beöstet hela tiden och snutta. Hon blev såklart aldrig nöjd, det fanns ju inte tillräckligt med mjölk. Men det stimulerar produktionen så det är bara att hålla ut. Min mjölk kom igång på ca 4-5 dygnet.
    Vi har inte börjat med napp ännu.

Sole: Du är inte ensam om att ha jobbigt med amningen, jag lovar!
    Jag kämpar med mina såriga bröstvårtor, använder amningsnapp, annars hade det inte gått.Det är jobbigast på natten tycker jag.

BVC var hos oss igår och vägde henne och hon hade gått upp till 3100, alltså 250 gr på tre dgr! Så skönt, nu vet jag att hon får i sig tillräckligt i alla fall.

Swe: Jag känner mig också helt slut kroppsligt fortfarande. jag har inte varit på promenad ännu, underlivet värker och jag känner mig mör i kroppen. Alla behöver vi olika lång tid på oss att komma tillbaka. jag försöker att inte jämföra mig med andra.

Håller tummarna för er som väntar, snart får ni också delta i amningpratet.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4