• Frill

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Bassekatt, en stor kram till dig!

• Frill

Swe, mjölken håller sig 2-3 dagar i kylen och 6 månader i frysen. Vi förvarar den i nappflaskor (bra med ml-mått på sidan) som vi steriliserar genom att koka, sen matar min man med kopp än så länge. Vi fick nån slags lila folder som jag tror gällde hela SÖS, där det stod en del nyttiga mjölktips. Kolla om du har den bland dina papper.
    För övrigt måste jag säga att man kan bli lätt tokig på att varenda barnmorska verkar ha sin egen filosofi om hur man ska göra med amning (och allting annat). Vi har gett upp och plockar helt enkelt de råd som vi gillar

Murgrönan, söt flicka! Ser bestämd ut
    Vi hade också en BM-elev som var helt suverän. Hon stannade tills Adam var ute flera timmar efter hennes pass tog slut, och det var till stor del hennes förtjänst att jag inte behövde sys nånting.

• Frill

Grattis till sötnosen Viktor Sole! Tycker han är lik dig. Han var nästan exakt lika stor som Adam

Och grattis på födelsedagen ett par timmar i eftrskott Hellur!

Vi fick också väcka Adam i början. Nu vaknar han för det mesta av sig själv, men vi ställer klockan på nätterna för säkerhets skull.

De första nätterna gjorde vi som på BB och la en liten madrass (på BB madrassen från vaggan, här hemma den från barnvagnen) mellan oss med egen liten filt, men efter första BVC-besöket har han sovit i sin egen säng vid vår fotända på nätterna just för att inte bli för varm och det går jättebra. Känns dessutom skönt att kunna ligga sked med sin man om man vill, utan en bebis i vägen.

Murgrönan och Cirpen, i början grät jag mest lyckotårar och var allmänt lättrörd, men i morse hade jag en liten "han vill bara bli buren och jag är trött på att vara insmetad i mjölk och det kommer aldrig att gå när jag ska vara ensam och alla andra verkar klara sig mycket bättre och vad dålig jag är som gråter över mitt barn fast han är så lättskött"-utgråtning. Sen blev resten av dagen mycket bättre Skönt att lätta på trycket.

• Frill

Här har vi ännu en bajsbebis. Knappt några kissblöjor alls. Och precis som man ska enligt fördomen så diskuterades det mycket färg och konsistens i början Men det är ju för att man vill veta att de mår bra.

Kissar gör han gärna på skötbordet däremot. Men jag har märkt att man har förvånansvärt snabba reflexer när det gäller att blockera.

Lillie, vi försöker rapa honom. Han sväljer mycket luft, särskilt när han är arg/ivrig och får ont i magen efteråt.

Lycka till ni som är på G!

• Frill

Hellur, det kan vara bra med en nappflaska hemma för att förvara mjölk i, vi har tom införskaffat en till. Men som Pippil8 säger så avråds man från att mata med flaska till att börja med. På BB-mottagningen fick vi dock tipset att använda flaska (dubbla budskap???) men billigaste sorten, och stoppa in den långt in i munnen så han suger på kanten. Då ska det tydligen likna amning ganska mycket. Så vi tänker börja med det så smått.
    Napp har vi redan gett honom (valde BVC-tantens råd framför naturliga barnmorskans. Som sagt, man får välja vad man gillar bäst...) Napp rekommenderas mot plötslig spädbarnsdöd eftersom det tydligen stimulerar andningsreflexen. Sen att Adam struntar i det och spottar ut den är en annan sak...

Pippil8, mata med kopp är lite tidskrävande och kan lätt resultera i att man spiller ut en hel del, men i alla fall så har man en medicindos-kopp eller liknande som man håller mot barnets nederkäke och lutar lite så att mjölken liksom "nuddar" munnen. Sen är det meningen att barnet ska lapa i sig mjölken. Men de visar på BB hur man gör om man behöver det.

Swenglish, som Bassekatt säger så ska man kyla mjölken innan man häller ihop den med annan kall mjölk. Jag brukar helt enkelt ha en flaska i kylen som jag fyller med "dagens skörd" allt eftersom (fast kyler den innan den hälls ihop då) Det brukar räcka till nattamat. 60 ml är ungefär vad Adam äter också. Får jag mer över så fryser jag in.

• Frill

Grattis till dottern Angelicious!!! Känns som ni var snabbt hemma igen?

Björklöv, spännande! Lycka till!

Vivs, Adam kan också bli superivrig och arg och bara fäkta med armarna och suga på händerna. Och även om han får tag om bröstvårtan så släpper han och muttrar ilsket och hackar och håller på. Funkar bäst om man försöker mata honom innan han själv har kommit på hur himla hungrig han är. Jag fick rådet att testa att svepa in honom i en filt eller handduk så han inte kommer åt med händerna, och då har han blivit lugn. Antar att det påminner om tiden i magen litegrann?

Vi är halvvägs igenom vår första dag utan pappa hemma och det har gått bra hittills. Vi är båda påklädda och jag har ätit lunch och duschat. Nu sover skroten i soffan bredvid mig Får se om vi vågar oss ut en sväng med vagnen i eftermiddag.

• Frill

Tjoho, jag har nu oficiellt klarat min första dag med Adam på egen hand. Kom tom ut med vagnen, även om det inte blev förrän vid halvfem. Det enda dumma idag var att jag har glömt föra över pengar så jag inte hade några på kontot när jag skulle köpa frimärken...

Zul, lycka till med kontrollen och ev igångsättning!

Ikväll kommer nyblivna farmor på besök, så jag ska försöka hålla mig vaken några timmar till.

Swenglish, visst blir man mallig när man får visa upp dem för BVC-sköterskor och andra Skrattar instämmande åt beskrivningen av amningskoman. Vi skojar om att Adam är en liten mjölkknarkare, helt desperat efter en fix när han hackar och går på som värst, och sen så fort han har fått den så slappnar han aaav.

• Frill

Hejsan, instämmer i hyllningskören av tråden! Ni är super allihop. Jag vet inte hur ofta jag refererar hit.

Sole, Adam var precis som er skrutt i början, och han var ju också gul. Vi bytte blöja på honom innan matningarna och klädde av honom allt utom blöjan så han skulle kvickna till lite.

Oj nu vaknar han.

• Frill

Grattis Soffy till lilla Ebba!!! Vilket fint namn!

Det är så himla intressant att höra om allas era förlossningar/snitt tycker jag. Nästan mer intressant nu än innan. Har fått sån respekt för alla som gått igenom det. Och allas upplevelser är verkligen olika.

Sole, vad skönt att han har kvicknat till lite. Har ni någon ljus plats i lägenheten där ni kan låta Viktor ligga i blöja? Vi hade Adam på en filt på vardagsrumsgolvet i dagsljus. Det snabbar på nedbrytningen av bilirubinet.

Vi har haft förmiddagsbesök av en kollega med sin sexveckorsbebis. Han var enorm i jämförelse med Adam. Ändå vägde han bara 4,5 kg Mindre än Adams kusin vägde när han kom ut. Verkar som ganska många av oss får barn strax över 3 kg och ett par cm under 50 cm.
    Nu är frågan vad vi ska fördriva resten av dagen med... Färga öggonbrynen kanske Hade också tänkt göra det innan men det hanns inte med.

• Frill

Grattis Emma!!!
    Vilka fina barn ni har fått, Emma och Soffy

Swenglish, var noga med att äta och dricka ordentligt! Jag fick ett ruskigt blodsockerfall när jag slarvade, trodde jag var jättesjuk och skulle ramla ihop, och jag har ofta känt mig lite yr. Man gör av med mycket mer än man tror när man ammar, och nu för tiden rör jag mig inte många meter utan att ta med en banan och en flaska vatten.

Medusa, Adam blir också 2 veckor idag. Och även han ställer lite högre krav på tillvaron. Det duger inte att bli nedlagd på lektäcket längre tex. Däremot sover han i sin egen säng sedan en dryg vecka tillbaks, och det går bra än så länge (ta i trä).

Lyxigt att köpa vårjacka. Får nog vänta ett tag med att handla kläder känns det som. Men nu har jag iaf "bara" 9 kg kvar, i stället för de 13 som fanns kvar när vi kom hem från BB. Känner mig inte så stressad.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4