Inlägg från: Swenglish |Visa alla inlägg
  • Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Halloj! Även vi var på premiärpromenad idag, bara en kort stund, jag orkar inte så mycket än. precis som Sole var vi nervösa att han skulle skrika, men han var helt lugn ända tills vi kom hem! Dujtig pojke! Annars fortsätter han med kaskadbajsning samt att glatt bajsa när han är nybytt, som Lillies Filippa! Föröker stå ett tag vid skötbordet och vänta på att han ska bajsa, verkar som om han tycker tat det är skönt att bajsa i det fria!
    Jag blödde från bröstvårtan igår när han ammades och idag har bajset varit brunt, borde vara från blodet? Han ser ut att ha ont ibland när han bajsar, det är lite jobbigt, tycker så synd om honom!Ska också prova att rapa så kanske han inte får ont i magen.
    Imorgon ska vi på första BVC-besöket-de hade så mycket att göra att de int ekunde göra hembesök så vi får åka dit.

Grattis till nässprejsfria natten Sole! det värsta är över!

Tycker synd om er övertidare! Hoppas det kommer igång snart! Men det är overkligt att få ett datum för igångsättning och "veta" när den kommer! Snart snart sitter ni också med såriga bröstvårtor, nerbajsade byxor och mjölk över hela lägenheten och bara njuuuter av era underverk!

• Swenglish

Just det, hur gör man med mjölk som man samlar upp genom sympatiläckande? Det var du Frill som gjorde det, inte sant? Hur mycket behövs till ett mål i milliliter ungefär?Kan man ha en bytta i kylen och fylla på efter varje amning?

• Swenglish

Tack Bassekatt och Frill för mjölktips!

freddy har ofta sovit på sidan, i början för att han kräktes och då fick han lättare upp det, och nu tror vi att han gillar det. Men det kanske inte är så bra för hans rygg?

ikväll tror vi att han haft ont i magen, han har ätit mest hela eftermddagen/kvällen och däremellan varit gnällig/skrikig, han har inte varit sån förut. Mitt modershjärta brister och jag klarar inte av att se honom ledsen! Några tips?

• Swenglish

Tack Cirpen, hängde inte med med nya listan där!Ja, han hade nog bara en lite gnällig stund och vi är inte vana vid det, men värre lär det väl bli...

bassekatt-tänker på er idag!

vivs- hoppas operationen går bra! Komemr du att få ta hand om kissen mycket nu under rehab-perioden?

• Swenglish

Nu har jag lagt upp en illustration av allt vi provade för att få ut honom! För oss funkade det inte, men kanske ni kan få igång era bebisar?

• Swenglish

Grattis angelicious!

Zul- jag tycker inte att det var jobbigt att bli igångsatt. Såhär var mitt "schema":
    14.55- Bard-kateter sattes
    18.35-Katetern drogs ut, amniotomi med MASSOR med fostervatten som följd!
    19.00-mer fostervatten, regelbundna värkar, jag profylaxandas (inte jobbigt)
    21.15- värkar var 5 minut
    21.30- Alvedon och Dexofen som smärtlindring
    23.10-värkstimulerande dropp
    23.30-lustgas/syrgas
    01.30-krystvärkar
    01.46-pojken kom!

Det som var jobbigt var att sys på op efteråt, men det berodde på "otur" som de sa. Vi träffade ne tjej som blivit igångsatt med gel och det verkade mer tråkigt än jobbigt, man kan få vänta tre gånger sex timmar om man har otur. Men man blir inte hemskickad och det kan ju vara skönt på ett sätt. ta med massor att göra ifall det blir så! Kanske har ni en laptop att kolla på film med? Det hade jag tyckt varit skönt de första timmarna innan förlossningsarbetet började. Det kommer att gå jättebra!

Det är ju som Pippil8 säger, svårt att avväga om man vill bli igångsatt eller inte, eftersom man inte vet omd et kommer igång av sig själv snart eller inte. inte ett lätt beslut!

Spännande Björklöv, hoppas det är på riktigt nu!

• Swenglish

Just det skulle ju skriva mer!
    Vi var på BVC idag första gången och Freddy hade show med kaskadbajsning för BVC-sköterskan! Som sa det var "helt normalt" Vi var oroliga för att han fått i sig blod när mina bröstvårtor blött, men det var inte farligt. Han var helt perfekt sa hon!

Sole- BVC-sköterskan sa att anledningen till varför de inte får ligga på sidan heller är att de lätt rullar över på mage och det är ju no-no. När Viktor äter, hör du om han klunkar? Kanske din man kan lägga örat mot? I sånt fall dricker han ju.Freddy brukar vara snabba tag med långsammare när mjöken kommer och man riktigt hör hur han dricker. Sen hamnar han i amningskoma och ser helt full ut! Mamma och pappa skrattar gott!

Hormonerna upp och ner här med.

• Swenglish

Hoppas hoppas det kommer igång för er snart björklöv, hellur, zul, pippl8, bianca (glömde jag nån?)

Sole- vet rpecis hur det känns. Jag känner mig emellanåt som världens sämsta mamma som får ångest varje gång jag ska amma och tänker åh nej snart kommer han vilja amma... Sen efter en stund känner jag mig stark och bra! Jag tror att det ger med sig när maningen stbiliserat sig, men just nu känns det som om tiden räknas i amningsperioder, inte i timmar och minuter! Tips för att hålla honom vaken: En BM på Sös sa att man kan hålla i hans ena hand under amningen och klämma relativt hårt (alltså inte som en smekning) när han somnar till. För oss funkade det att trycka lite lätt på huvudet men det är inte alla bebisar som gillar det. Eller att försiktigt börja dra bort bröstet (alltså inte göra det, för det gör ONT, men lite lite. Freddy somnade också hela tiden i början, åt aldrig mer än 10 minuter i sträck. Nu kan han hålla på en halvtimme. Håller med om att jag aldrig skulle klarat dethär ensam. Dels pga amningen, dels pga blodförlusten och skadorna i underlivet. jag har inte ens öppnat kylskåpet på flera dagar, mannen sköter allt och jag sitter klistrad i soffan med brösten bara...

Ett tips för såriga bröstvårtor: Köp en uppsamlingskopp på apoteket och sitt med den på ett läckande bröst. Häll sedan den mjölken på valfri sårig bröstvårta, gärna mycket. Låt torka. Upprepa i all oändlighet.

Kram på er alla, särskild styrkekram för er på övertid, jag kan inte säga det tillräckligt många gånger: jag vet hur det känns oc h jag lider med er.

• Swenglish

tycker också alla är sånt bra stöd! och trevlia! ska bli så kul att träffas när allas bebisar dykt upp!

hur får man ut små kråkor ur lilla näsan?

hellur!- gråt på! och det låter klyschigt, men passa på och gör saker som du inte kan göra sen, typ bada, sitta i timmar framför datorn, fika med kompisar osv. snart snart kommer bebisen!

apropå fånge i sitt eget hem-å känner jag mig lite också nu. beundrar er som vågar er ut på längre expeditioner, för oss är ett bvc besök värsta strapatsen och jag orkar forfarande inte så mycket.

vivs och zul med medicinkunskaper- hur lång tid tar det ungefr för blod att återbildas?

svårt men mysigt att skriva med en bebis på armen1

ha en skön dag alla gravida och mammor!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4