Inlägg från: BasseKatt |Visa alla inlägg
  • BasseKatt

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Frill: Skönt att det gick bra. Hoppas att det läker snabbt nu.

Bianca o Pippil8: Jag hyrde pump på amningscentrum efter att vi fick lämna tillbaka den vi hade under tiden vi var inskrivna på noe. Den väsnas lite, men det är grymt skönt att kunna pumpa båda brösten samtidigt. Det kostar 140kr i uppstartsavg och sedan 12kr/dygn. Inte jättebilligt kanske, men Ok om man inte tänkte ha den så länge. Pumpmanicken och tratten behåller man sedan och kan använda som manuell pump. Det har jag dock inte provat. Jag bara ringde amningscentrum på SÖS och kollade och sedan var det bara att hämta dan efter.

Pippil8: Gud vad trist med vagnen! Hoppas att det går snabbt att fixa den. Annars tycker jag att ni ska kräva lånevagn så länge. Vi har också haft vår inne på rep. Men det var bara smågrejor som at den drog lite snett och att vi inte lyckades fälla upp ryggstödet.

Swe: Vad skönt att det verkar funka med amningen. Här går det också hyfsat bra. Vi får kämpavidare och hoppas vi också får riktig kläm på det!

SanniXx: Massor av grattis till jeansprovningen!
    Vi har också ett liknande babygym  - FisherPrice - som vi köpt på Maxi ICA. Tyvärr verkar inte Emil intresserad ännu. Han skriker mest när man lägger ner honom och det spelar inte så stor roll vart...

Sole. Barcelona låter kanonmysigt! You go girl!
  • BasseKatt
    Emma3 o Cirpen: Det går jättebra att micra bröstmjölk. Det gör de på Neo och de borde ju veta. Men man ska nog inte värma för mycket... Däremot ska man inte tina fryst mjölk i micron. Vi brukar värma sisådär 5-10 sek om det har stått i kylen så att det blir sådär mysigt fisljummet

Swenglish: Emil brukar käka vid 21-22 och sedan är det nattningsdax. Sedan vaknar han runt 3-4 och då matar sambon med flaska. Runt 6-7 är det sedan dax igen och då brukar det bli maratonamning och sovning om vart annat i sängen till 9 ungefär.

Idag har vi haft en lugn hemmadag. Emil har varit ganska så jobbig och inte kunnat gå att lägga ned (som vanligt alltså). Sabon har tagit hand om plutten sånär som på amningarna och jag har suttit och plitat dopinbjudningar. Mer än hälften är i alla fall klara nu.

Natti, natti!
  • BasseKatt

Pippil8: Vi har köpt dinappar på Apoteket. Storleken som heter 0,3 är för bröstmjölk.
    Jag har fryst mjölk i burkar om 50ml, men Emil äter ju fortfarande ganska små portioner. Från kompisar har jag annars fått tipset att frysa i islådor. På så sätt kan man ju lätt tina så måna som går åt per tillfälle. Borde även tina snabbare med små kuber. Gäller bara att man har koll, så att raringarna inte hamnar i partydrinken istället...

swe:  Jag har svårt att råda då jag inte verkar läcka alls. Sover dock med amnings-BH med inlägg.

• BasseKatt
    Zul: Vad läskigt! Skönt att höra att det gick bra.

Cirpen: Visst är det mysigt när ens kompisar anstränger sig lite extra så där! Emil fick ett underbart lapptäcke med fleecekant och undersida av en av mina närmaste kompisar. Emils namn och födelsedatum finns broderat på det. Hittills har vi inte vågat använda det så mycket eftrsom plutten kräks så och han finner sig inte i att ligga själv särskilt länge heller. Vi har dock förevigat honom på täcket och det finns att beskåda i mitt galleri
  • BasseKatt

Är avundsjuk på er vars bebbor sover mycket... Emil sover nästan ingenting... Om han inte får ligga på nån av oss förstås. Eller ligga med nån av mina tuttar i munnen... På dagarna sover han max 15minuter, men sedan är det småskrik som snabbt övergår i gallskrik om man inte tar upp honom. Sååå jobbigt! När han ätit på natten tar det ofta flera timmar innan han somnar igen. Sambon brukar ta matningen runt 2-tiden och sedan sitter han ofta med Emil till 5-6 då det är dax för nästa matning. Då ligger han (Emil inte sambon) och ammar och småsover hos mig till runt 9. Detta resluterar i att vi föräldrar är förbi av trötthet just nu. Tycker att det borde bli bättre, men nu har det hållit i sig (med nån underbar natts undantag) i snart två månader. Vad gör man?! Vi ska till BVC igen imorgon och då ska vi fråga vår BVC-tant om råd.

Swe: Fy, för att trycka in tårna i stolsben. Har också provat det nån gång, men då klarat mig från frakturer.
    Jag har också ganska ont när jag ammar. Speciellt när han tar första taget. Då gäller det verkligen att hålla i sig. Sedan när han fått schysst tag och snuttar på blir det bättre. Liggamma är bättre här med. Tror att han får bättre placering då liksom.

Sole: Dåligt med samliv här med. Mina stygn är ju borta sedan länge, men vi har ju haft en del annat jobbigt och så min operation på det. Lusten har liksom inte riktigt infunnit sig ännu, men det börjar smyga sig på så smått. Men pussar och kramar har det blivit. Sedan har vi ju ovanstående problem som gör att när det är sovdax och Emil väl tystnar så gäller det att försöka att få några minuters sömn. Men det ska väl bli bättre får man hoppas.

Nu ska jag försöka lägga mig och hoppas att plutten somnar snart. Är såååå trött!!! Skrikandes

• BasseKatt

Låter som ni hade en mysig eftermiddag igår i Tanto. Det hade varit kul att vara med, men vi hade "tvillinglunch" i Kungsan för att titta på alla blommande körsbärsträd. Men nästa gång blir det matsäck . Toast med mozzarella och tomat gick löst på 85 riksdaler!!!
    Sedan promenerade vi ut mot Djurgården och vi premiärbytte och ammade på en parkbänk. Kanonmysigt och precis lagom fint väder till de här små. Bilder finns i mitt galleri under Tvillingträff.

Vi ar haft en riktigt bra natt i natt. Sambon lade Emil redan runt 20 för han var så trött och vid halv nio snusade sonen så gott. Vi väkte honom sedan innan vi gick och lade oss för att toppa upp honom med lite käk. Han är oftast så hysterisk när han vaknar på natten och är hungrig. Kinkade sedan en halvtimme eller så innan han somnade om och vaknade vid 05. Mera mat och sedan vid 07 vaknade han och då flyttade jag över honom till sängen och så låg vi och åt/slumrade till 10. Kanonskönt! Börjar tro att det finns hopp!!!

Jag tror att Emil log idag för första gången! Efter att jag tagit av en sprängfylld blöja och duschat av killen allt mysigt klet, torkat och satt på ny blöja stod vi och tittade i spegeln. Han fick syn på sig själv och smilbanden drogs isär! Ska kolla honom mer under dagen och se om det kommer fler smil eller om det bara var en vältimad ryckning. Mamma är sååå stolt över sin lilla plutt!

• BasseKatt

Å, här kommer en liten BVC-rapport:
    Vi var på BVC i tisdags och då vägde Emil 3730g till sina 55,5cm. Så nu har han gått upp nästan 700g sedan utskrivningen 4/4.
    Vivs: Emil verkar nu vara precis lika stor som Jennifer, men då är hon ju exakt månaden yngre...
    SanniXx: Känner igen det du sa om folks kommentarer på stan. De flesta som ser Emil tror ju han är nyfödd och när de sedan för höra att han är dryga 10 veckor ser de väldigt förvånade ut...

Hellur: Har du provat att pumpa brösten efter amning? Kan vara bra att tömma ur dem lite extra. Speciellt om de äter dåligt ibland. Jag har gjort så eftersom Emil ofta somnar efter en liten stund. Då har jag kört lite pumpning en stund för att lätta på trycket. Mjölken är sedan kalas att frysa in eller ge på natten vid ett flaskmål som vi gör.

Pippil8: Vi var ute och promenerade hemma hos dig i förrgår. Försökte hålla utkik efter din vagn eller bil, men utan lycka. Vilket nr är det ni bor på?

Nu verkar Emil vara inne i en riktig sovperiod - han sover igen! Bäst att passa på att lägga sista handen på dopinbjudningarna så att de kommer iväg idag..

Hej svejs!

• BasseKatt
    Lillie74: Jag tror att det är typ 6-8 veckor som är kotym, men vårt dop kom ju lite hastigt inpå eftersom det var svårt att få tider. Jag skcikade ut ett litet mail med förhandstipset att folk skulle boka in den 17/5 och att mer info kommer. På så sätt köpte jag mig lite tid. Vi har osa veckan innan. Det känns lite kort, men eftersom inbjudningarna är sena får vi ta det. Det blir att baka på löpande band sedan

På neo sa man följande om detta med att spara mjölk:
    3 dygn i kylen, 6 månader i frysen och upptinad mjölk 1 dygn i kylen. Man kan blanda mjölk från olika tillfällen, men de måste kylas ned var för sig först. Alltså inte hälla varm mjölk i redan kyld mjölk för då blir det baciller och otyg i det. När man tinar frys mjölk är det kylen eller vattenbad som gäller, inte micron!!! Däremot värmer vi all mjölk i micron försiktigt och skakar om och det funkar fint. Men där är det olika skolor - många kör vattenbad också.
  • BasseKatt

Även här har vi varit och fått beröm, lovord och visslingar på mammas jobb idag. Bortsett att Emil var hungrig hela tiden och inte ville snutta, så gick det bra. Och jag passade på att få datorn uppdaterad med alla uppdateringar sedan jag var inne sist i januari. Hade varit så duktig och skrivit upp alla olika passwords för olika applikationer eftersom minnet är så kort, men inloggningslösen skrev jag inte upp eftersom det använder man ju hela tiden. Pyttsan! Jag har överhuvudtaget inte satt på jobb-PCn sedan sist och lyckades i mina tafatta försök att komma ihåg, låsa HW-låset så att jag var tvungen att kontakta PC-support för hjälp. Suck! Nu har jag i alla fall tidskrivit fram till mitten av juni och lagt in lite semesterdagar här och var för att dryga ut kassan lite. Vi har ju haft tur i oturen och varit sjukskrivna (jag tom 10/4 och sambon tom 20/5) och ska därefter ta ut hans pappadagar innan vi börjar gå löst på föräldradagarna. Känns bra att kunnat spara dem under allt vi varit med om de här första månaderna.

Sole: Å, vad skönt det lät med städhjälp! Men så mycket prylar som vi har överallt just nu skulle det nog inte vara så lätt att få nåt städat... Detta ska vi nu ta itu med vilken dag som helst...

Frill: Hormonranden är kvar här med. och tillsammans med bristningarna och gallstensärr ser magen hur tjusig ut som helst... Och med de här nya bomberna blir det nog till att införskaffa nya bikini också för de gamla lär se ut som små plåster bara...

Här har vi knappt haft några första besök alls Och de flesta av mina kompisar verkar inte våga höra av sig. Vet inte vad de är rädda för, men det är lite trist. Tyvärr är det inte så många som jag tagit mig i kragen och ringt heller. De flesta lär se honom för första gången på dopet.
    En hel del presenter och blommor har vi dock fått skickat, men några tackkort har det inte blivit ännu. Står kvar på att-göra-listan...

Nu är det i alla fall konstaterat - Emil ler!!! Idag har både nallen, pappa och farfar fått se smilbanden gå isär på sötnosen. Nu gäller det bara att försöka få det på bild. Tholi (pappas nick på FL) får fortsätta jaga med kameran

Näe, kvällspumpning och läggdax...

• BasseKatt

Halloj!

Apropå att bebborna vill amma jämt hittade jag en så söt kommentar som en av tvillingmammaorna fått av sin BM att jag bara måste dela med mig... "I bland vill bebisen äta middag och i bland bara fika lite" . Sött och tänkvärt tycker jag!

Nu sticker vi ut till landet över Valborg och kommer inte ha internetaccess. Det är ju så man får abstinensbesvär redan innan man åkt!

Ha en skön Valborg åsså hörs vi igen på onsdag kväll! Kram

• BasseKatt

Halloj!

Kikar bara in en snabbis för att meddela att vi fortfarande lever... Har varit på landet ett par dagar utan internet (hua!) och sedan dess har det varit fullt upp. Har inte läst nåt sedan i söndags, så jag har väl lite att ta igen kan jag tänka mig...

Jag försöker kika in igen imorgon, läsa och lägga mig i dusskusionerna som vanligt.

Ha en skön lördagskväll!

• BasseKatt

Hallå vänner!

Här är det busy värre! Vi har ju dop nu på torsdag och tiden räcker liksom inte till för att hänga här som vanligt. Här skrivs det dock på som vanligt ser jag. Själv ligger jag nu rejält efter - har läst tom sidan 154 bara... Får ta det nån sömnlös natt

Förra torsdagen var min mamma här och vi hade stota dopbakdagen. Tholi och Emil var på "mammalunch" med vår BVC-grupp

Vi höll på fram till 23, men då hade vi också hunnit med:
    -  8 kanel- och kardemummalängder
    -  75 kokostoppar
    -  75 hallongrottor (egentligen 100, men 25 var bara att slänga -provade glutenfritt mjöl...)
    -  75 finska pinnar
    -  75 italienska kanelskorpor
    Puh!

Efter det har jag även bakat två långpannor brownies med valnötter och hallon. Håller även på med tryfflar (jättekul, men kladdigt!). Sen ska det väl finnas fikabröd så det räcker hoppas jag... Vi blir ca 65 pers - kul, men ganska så mastigt. Vi har hyrt föreningslokalen här hos oss och imorgon ska vi dit och duka iordning alltsammans. Hoppas verkligen att det blir bra väder på torsdag. Håll tummarna!

Näe, nu är jag helt slut. Somnade inte förrän vid tre igår och var sedan uppe "tidigt" (läs 08) för att åka till frissan. Sedan har det varit hårdkörning heka dan. Tholi har satt ihop ett bildspel med en massa fina bilder på Emil som vi ska låta rulla och gå under fikat. Minst hälften har ju inte träffat Emil ännu.

Nästa vecka kanske jag kan vara med på träff igen om ni planerar in nåt...

Kram och godnatt på er!

• BasseKatt
    Oj, så länge sedan jag skrev nåt nu... Tiden går ju så fort. Och inte har vi kunnat följa med på era träffar heller - vi kommer ju alldeles efter... Vi åker till landet imorgon, så det blir inget då heller, men det kanske är tur för det verkar ju bli trångt hos din far Sole...

Började skriva ett inlägg om dopet, men det svävade ut och blev så långt att det får bli en blogg av det nån dag istället. Vill ju inte knäcka er helt med mitt dravel...

Kort kan jag dock säga att förra veckan var ganska busy med alla förberedelser inför dopet... Hade flera riktiga psykbryt med stortjut för ingenting i början av veckan... Tryfflar och tårtbeställning höll på att ta knäcken på mig, men det löste sig och blev riktigt bra till slut. Vi fick mycket hjälp av min mamma samt syster och svåger och på onsdag kväll kändes allt lugnt och samlat. Allt var klart och vi var redo för den stora dagen. Tyvärr blev det inte så mycket sömn, då Emils apnélarm gick stup i kvarten hela natten, men han sov i alla fall gott.

Han var underbart söt i sin dopklänning och kanonsnäll under hela ceremonin. Pigg och glad till en början, men somnade när jag sjöng (sjöng "Det vackraste" med dopmodifierad text som jag skrivit). Sov sig sedan igenom både hårtvätt och psalm sång. Vaknade till en stund efteråt då vi hade lite fotosession med familjen, men somnade sedan om så gott i prästens famn. Vilken gullunge man har!!!

Dopkaffet gick galant och alla lät sig väl smaka. Emil fick massor av fina presenter och coolast var nog 10 jordgubbsplantor (så att Emil kan tulta omkring och plocka själv nästa sommar) och urtjusiga manschettknappar från Georg Jensen. Han charmade alla och var så underbar vår lilla plutt!

Men det kändes lite jobbigt i kyrkan och vi saknade Linus. Vi skulle ju döpt två småkillar och inte en... Han finns ju alltid i våra tankar och saknaden är ständig, men vid såna här tillfällen blir den liksom större. Antar att man med tiden lär sig att leva med det...

Har bilder i massor, men det får bli en annan dag... Tar ju lite tid att fiffa med dem så att FL tar dem...

Lillie74: Vi hade bål och snittar först och sedan fika med tårta och hembakt. Det blev lite kvar av nästan allt och en hel tårta. Saffranstryffeln jag gjort gickåt helt, medan det blev lite kvar av de andra 4 tryfflarna. Och kakor och bullar som blev kvar ligger nu i frysen och väntar på fika gäster...
  • BasseKatt
    Tellie: Välkommen hit! Ja, detta är en mkt aktiv tråd, vilket man märker om man inte läser på ett par dagar...

Angående alkohol...
    Jag drack inget alls under graviditeten och nu har jag endast läppjat lite på dopbål och vin nån gång. Är inte så hård på alkohol i vanliga fall heller, så det känns inte som nn så stor grej. Kan däremot sakna nån drink ibland som vi kunde mysa med i TV-soffan.

Angående dagis och stanna hemma...
    Om det blir som vi tror och hoppas så kommer vi båda vara hemma tom augusti. Sedan är jag hemma tom augusti nästa år. Tholi jobbar sep-midsommar nästa år och är sedan hemma till efter nyår 08/09 då Emil ska börja på dagis. Vi får väl se om ekonomin håller för detta. Pga sjukskrivningarna i och med Linus har Tholi nu först börjat ta av sina 10 pappadagar och de vanliga föräldradagarna har vi ännu inte rört, vilket känns skönt. Jag har dessutom typ 95 dagars semester (med årets) att ta ut, så vi tänkte dryga ut kassan med en semesterdag i veckan ett tag. Då får man ju full lön typ 4-5 dagar i månaden.
  • BasseKatt

Såg att ni pratat lite böcker, musik och så tidigare... Emil fick kanonfina presenter på dopet. Vi hade skrivit en liten önskelista och skickat med inbjudan. Tycker riktigt illa om alla dessa fotoramar och album i metall som man alltdi brukar få på dop, så det hintade vi också om. Vi har så mycket kläder, men i princip inga leksaker, så vi önskade böcker och bra leksaker typ Brio. Han fick 5 av Barnkammarböckerna (sååå fina - TIPS!!!), några Elsa Beskow böcker, födelsedagståg i trä (också kanonfint), flera Brio-dragisar etc.

Jag har nu beställt både Koka makaroner och den där Växaboken ni snackar om allihop. Man vill ju inte känna sig utanför... De var dessutom riktigt billiga på Bokus.com ifall nån mer saknar dem...

Hm... Här ligger man ju i lä... Har bara skrivit 304 inlägg sedan jag började aktivt vid nyår. Fast jag brukar ju babbla på en del, så de brukar ju vara långa istället 

Vi vill helst att Emil ska sova i sin egen säng eftersom vi sover så dåligt annars (han fäktar och låter så... ). Men ibland när han är för jobbig eller nätter då larmet har tokspel brukar vi lyfta över honom. Sedan brukar han ligga kvar efter amning vid 5-rycket också. Orkar inte gå upp då...

• BasseKatt
    Idag har vi varit på BVC på läkarkoll och vaccinering. Det var 3 vekor sedan vi var där sist. Emil fick väl godkänt även idag och börjar bli en stadig krabat - 4520g och 59cm. Han ligger snäppet över på längdkurvan och under på viktkurvan... Han blir 15 vckor imorgon.
    Sprutan gick också jättebra. Han skrek ju förstås när BVC-tanten stack, men blev snabbt tröstad i pappas famn. Vi har nu laddat med flytande Alvedon för bilresan till landet. En gnällig Emil i 1½ timme skulle inte vara kul.

Ha det så himla skönt i helgen och så hoppas jag att vi får igång modemet därute, så man kan läsa liiite i alla fall. Vi kommer hem igen på onsdag, så tyvärr missar vi nästa träff också...

Kram på er allihop!!!
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4