• Munchkin

Allergimediciner när man försöker bli gravid? Jag blir galen!!

Borde ha tagit tag i allergimedicin-problemet för länge sen (struntade i dem förra året dum som jag var, men de råd som jag hittat på nätet av läkare går emot vad som står på apotekets sida. Har hittat sidor där det står att Loratadin och Cetirizin är ok att äta men på apotekets hemsida står det att man bör undvika dem då inte tillsäcklig forskning har gjorts! Tavegyl har jag hört funkar med men det finns inte ens med på deras hemsida, finns det bara på recept? Ska fixa recept från läkare, men tänkte köpa receptfritt idag för att ha i helgen. Vad använder ni allergiker som är i samma sits som jag och vad har ni fått för råd?

• Svar på tråden Allergimediciner när man försöker bli gravid? Jag blir galen!!
  • Tesie

Jag vill ha råd jag emd, sitter i samma sits!

• cattis82

Jag undrar detsamma. Äter kestine, börjat med dem nu för att tillvaron ej ska bli alltför odräglig inför pollensäsongen. Har på recept kvar sen förra året och på förpackningen står det att man ska rådgöra med läkare, vilket jag inte gjort ännu. Har tyvärr inget råd att ge.

• ludituss

Hej!

Jag kan inte svära på att detta stämmer men det kan vara värt att kolla upp. Vid min pollenallergi har jag använt ett slags nässpray i pulverform som heter AlerBlock (detta är köpt i Finland så det kan ju heta något annat i Sverige). Man ska alltså spruta in pulvret i näsan och så ska det blockera slemhinnorna så att man inte tar upp en massa pollen och annat skit (och det har faktiskt fungerat för mej). Jag tror faktiskt att det är så att man kan använda det också vid graviditet. Enda problemet är att man inte ska andas in alltför djupt när man sprutar in det i näsan. Då får man nämligen pulvret i halsen och det är inte kul, tro mej...
    Kolla alltså upp AlerBlock!

• Hopp78

Hej!

Jag har pollenallergi och har haft det i många år.

Jag var till läkaren i tisdags och då frågade jag om allergimediciner som är bra under en graviditet. Han sa att Zyrlex ska man inte äta eftersom det inte finns tillräcklig med forskning inom det området.

Tavegyl går däremot bra. Det enda negativa med den är att man blir så ofantligt trött (iaf jag). Sedan finns det en annan oxå, kommer tyvärr inte ihåg namnet men det kan man fråga sin läkare. Börjar på P nånting.

Jag är väldigt noga med mediciner då jag och maken försöker skaffa barn. Vad man kan äta osv. Vill ju inte skada ett ev foster i magen direkt.

Men Tavegyl kan man bara få utskriven av en läkare. Clarityn kan man köpa receptfritt på Apoteket och den hörde jag oxå av min läkare att den är okej att äta under en graviditet.

• tru

lergigan används ju mot illamående men är ett allergitablett

• Ylle

Tavegyl funkar som sagt, jag äter Polaramin prolungatum(?) nu och är med barn. Blir inte lika trött av dom. Står i fass att inga negativa effekter på fostret har kunnat visas. Åt dom förra gången med, ut kom frisk fin dotter.

• kaisa82

Jag frågade min läkare. Äter aerius idag men den ska man helst inte äta som gravid men tavegyl skulle gå bra. Jag tror att det bästa är om du bokar en tid med din läkare för att få råd om detta =)

JAg oroar mig för hur man ska klara pollensäsongen som gravid allergiker och kommer barnet att bli allergisk?

• Ylle

kais: Om en av föräldrarna är allergisk så är det 25% risk att barnet bli det, är båda föräldrarna det så är det 50% risk.

Stämmer bra på mig och mina 3 syrror. Pappa är allergisk, jag är den enda av oss barn som är det. Just my luck.

• JoJo08

Hej hej!
    Angående detta med att medicinera sig mot pollenallergi. Sedan i höstas har jag gått på sk immunterapi (sprutor mot björkpollenallergi) och frågade min astma o allergi läkare om vad jag skulle göra om jag blev gravid. Hon svarade då att jag ABSOLUT inte får sluta ta medicinerna, tar såväl symbicort o ventoline (mot astma) o aerius, clarityn o semprex mot allergiska besvär (tabletter) + nasonex näspray o lomudal ögondroppar. Om mamman mår dåligt så mår bebisen dåligt..det är vad som sagts till mig, ville bara dela med mig! Lycka till ALLA! *kram*

• Marge75

Man kan alltid kolla upp mediciner på fass.se. Klicka på "fass för förskrivare", då får ni all info som läkare får. För varje medicin finns då rubriken "graviditet".

Så här står det om cetrizin:

Graviditet
    Kategori B:1.

Data från ett begränsat antal graviditeter tyder inte på skadliga effekter av cetirizin på graviditeten eller på fostret/det nyfödda barnets hälsa. Andra epidemiologiska data av betydelse saknas.

Djurstudier tyder inte på direkta eller indirekta skadliga effekter vad gäller graviditet, embryonal/fosterutveckling, förlossning eller utveckling efter födsel.

Förskrivning till gravida kvinnor ska ske med försiktighet.

• Sidda

Jag har pratat med kompisar i England och där får man absolut inte äta Loratadin eller Cetirizin om man är gravid eller försöker (loratidin har fosterdrivade effekt enligt gyn-läkare där). Finns tabletter där som jag köper som heter Piriton, men har inte hittat motsvarigheten i Sverige. Kan vara samma som Tavegyl om min kemikunskap klarade den översättningen av substans.

Jag har hört att det var rätt okej men blev helt uppskrämd när de någon annanstans säger att det är helt fel. Vet inte riktigt vad man vågar och är just nu supernervig för att det börjar komma pollen. Är inte gravid än men vill ju inte ta under de veckor man inte riktigt vet heller...

• cattis82

Är det någon som vet nåt om Kestine?

• Bubblan78

Jag hade en kompis som åt Kestine och planerade barn, hon fick rekommenderat att INTE fortsätta med dem. Fast läkare kan ge så olika svar.

• cattis82

Jag har pratat med min vårdcentral idag och den sjuksköterskan sa att jag skulle fortsätta med dem. När jag blir gravid så gav hon mig rådet att prata med mödravården om det. Jag tror nog att det är så att ingen vet helt säkert och att det kan vara därför det blir olika svar. Jag måste ha min medicin iaf annars blir hela min tillvaro helt odräglig, skulle inte kunna gå utanför dörren. Fast samtidigt så vill man inte riskera att något skulle hända om man blir gravid. Så det är jättesvårt, men jag fortsätter nu eftersom jag fick det rådet.

• aprilmaj06

Min allergiläkare sa att inget var bra, men att det fanns bättre och sämre mediciner. Har fått några utskrivna, kommer tyvärr inte ihåg vad de heter. Ska kolla upp det när jag kommer hem!
    Jag hade tur med första barnet, hon är född 11 april. Var aldrig grav under pollensäsongen.

• Therese33

Tycker det är jättesvårt med dessa mediciner, samtidigt som man inte kan lida hur mycket som helst så vill man ju inte sabba chanserna att bli gravid...

• Digitalis

Jag är också rejält allergisk, tar astmamedicin under pollensäsongen. Jag har valt att helt enkelt inte försöka bli gravid nu, under den värsta tiden. Väntar hellre till sommaren, då mina besvär är över (försvinner efter björken) och kroppen är mer i form efter påfrestningarna av allergin och medicineringen. Jag tycker inte det känns optimalt att försöka bli gravid under den här jobbiga tiden!

• Mamman till två

Jag arbetar extra på apoteket & vet att...

Personalen på apoteket har en lista där man kan läsa vad man kan/inte kan använda för allergimedeciner när man är gravid...

Så ryck tag i en av de vita rockarna & be om hjälp...

Svar på tråden Allergimediciner när man försöker bli gravid? Jag blir galen!!