• Ijan

Fler 3-4 månaders som ibland undviker ögonkontakt?

Har en son som är 3,5 månader. Ibland har han perioder när han undviker att titta oss i ögonen. Han tittar då några gånger om dagen men i övrigt tittar han bara på allt annat typ sina händer, lampor, fönstret m.m. Han har även svårt att fokusera sig om det är för mycket folk runt omkring. Då fokuserar han sig inte på någon människa utan liksom sluter sig en aning och tittar på saker istället. I övrigt är han mycket nyfiken och motoriskt framåt. Han sitter t.ex. redan själv utan stöd vilket ju är tidigt. Skulle vilja veta om det är fler med samma erfarenhet därute! Jag har ställt frågan om ögonkontakt innan här på FL och fått jättefina svar. Men någonstans oroar jag mig tyvärr fortfarande. De andra bebisarna i föräldragruppen stirrar sina föräldrar djupt i ögonen och ser så lyckliga ut. Det verkar ju underbart! Visst tittar vår son på oss och ler, men liksom inte lika ofta som andra verkar göra. Det är oftast vi som får "kämpa" för hans uppmärksamhet. Jag oroar mig för autism och allt möjligt!
    Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Fler 3-4 månaders som ibland undviker ögonkontakt?
  • Amts

Hej!
    Har du sagt till bvc att du oroar dig? kan det helt enkelt inte bara vara så att när han tittar på något han tycker är intressant så tittar han på det tills han är färdig så att säga. En koncentrerad kille helt enkelt. Reagerar han när ni ropar när han tittar på sina saker? Det är hemskt att gå och vara orolig. Hellre ringa en läkare och få kolla honom än att gå och fundera. Lycka till!

• Kattflickan

Har läst många trådar om föräldrar som oroar sig för samma sak. Alla barn gillar helt enkelt inte att kolla folk i ögonen. Särskilt pojkar har jag förstått. Tror inte att du behöver vara orolig.
    Men om du tror att det är något fel på hans syn så tycker jag att du ska prata med bvc.

Ger han svarsleenden? Det gjorde inte min son och han har ett synfel.

• Kattflickan

Såg nu att du hade skrivit att du oroar dig för autism. Vissa barn med synfel kan uppvisa ett autistiskt beteende. Men bli inte för orolig nu. Kolla med bvc istället. :)

• Ijan

Tack för era svar!!! Fler därute?

• tjej1979

När vi är iväg ngn annanstans än hemma är det alltid svårt att få ordentlig kontakt med tjejen. Hon har för mkt att titta och lyssna på på enkelt. Tycker inte att det är konstigt att hon blir distraherad.
    Hemma undviker hon ögonkontakt om hon är trött, eller vill "vara lite ifred" av annan anledning.
    Nu är vår tjej 6 månader, men vid 3-4 månaders ålder gjorde hon det nog oftare än nu, då hon helt enkelt oftare var trött och behövde sova.

Tror egentligen inte att du i dagsläget behöver oroa dig, men om du ändå gör det så ta absolut kontakt med BVC. Är så jobbigt att gå och oroa sig, bättre att tala med en expert då!

• Ijan

Skönt att höra att det finns fler. Jo jag tog upp saken med BVC som bokade tid med en barnläkare. Läkaren tyckte inte att han kunde hitta något fel på min son. Så egentligen borde jag väl vara lugn, men jag saknar vår ögonkontakt så!

• BubbelGuppie

bebisar tittar ofta bort när dem är överstimulerade... det betyder inte att det är nåt fel på dem.

• soldyrkare

Hej vår bebis var oxå så nu är han snart 5 månader och nu har han ofta ögonkontakt med oss.. sen när han är trött vill han inte ha ögonkontakt. Ha en bra dag!

• skoggie

min pojke var också sådär i en vecka eller så.. kanske två.. tiden går så fort! Nu är har lite mer än 5 månader och har ögonkontakt med oss hela tiden... har sedan jag själv lämnade ett inlägg här när min son var 3 månader sett samma fråga ställas massor med gånger just vad gäller barn på 3-3,5 månads ålder... inte oroa dig... =) KRAM!

• skoggie

du ska se sen när separationsångesten sätter in så smått. då snackar vi ögonkontakt.. min kille har koll på mig heeela tiden om han inte sitter i min famn.. det började för några dagar sedan..;)

Svar på tråden Fler 3-4 månaders som ibland undviker ögonkontakt?