Fler 3-4 månaders som ibland undviker ögonkontakt?
Har en son som är 3,5 månader. Ibland har han perioder när han undviker att titta oss i ögonen. Han tittar då några gånger om dagen men i övrigt tittar han bara på allt annat typ sina händer, lampor, fönstret m.m. Han har även svårt att fokusera sig om det är för mycket folk runt omkring. Då fokuserar han sig inte på någon människa utan liksom sluter sig en aning och tittar på saker istället. I övrigt är han mycket nyfiken och motoriskt framåt. Han sitter t.ex. redan själv utan stöd vilket ju är tidigt. Skulle vilja veta om det är fler med samma erfarenhet därute! Jag har ställt frågan om ögonkontakt innan här på FL och fått jättefina svar. Men någonstans oroar jag mig tyvärr fortfarande. De andra bebisarna i föräldragruppen stirrar sina föräldrar djupt i ögonen och ser så lyckliga ut. Det verkar ju underbart! Visst tittar vår son på oss och ler, men liksom inte lika ofta som andra verkar göra. Det är oftast vi som får "kämpa" för hans uppmärksamhet. Jag oroar mig för autism och allt möjligt!
Tacksam för alla svar!