• Baby 1990

Köpa nytt grafikkort?

Jag har Radeon X1300 och mitt spel the sims fungerar inte lika bra som förr (nu efter jag köpt det senaste tillägget). Jag provade uppdatera drivrutinerna till grafikkortet men det gjorde inte saken bättre... Jag fråga på thesims.se och de sa att det krävdes något av dessa grafikkorten:

ATI Radeon(TM)-serien (8500 eller nyare)
    8500, All-In-Wonder 8500
    9000, 9200, 9500, 9600, 9700, 9800
    X300, X600, x700, X800, x850

Jag förstod inte riktigt vad de menade med allt detta och de svarar aldrig på min fråga heller. Så jag frågar här istället . Är det 8500 som är den bästa då? Måste jag då köpa det grafikkortet? Hur mycket kostar det och hur tar jag bort mitt gamla? Förresten köpte jag datorn sommaren -06 och hon som sålde datorn sa att det var en utmärkt speldator med väldigt bra grafikkort . Men tydligen inte...

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Köpa nytt grafikkort?
  • Muckarn

nope skulle ta 9800 men kolla så du har rätt port på datorn att det är en pci express port!

• Baby 1990

Aha, så det är en ännu nyare då? Självklart tar jag hellre den då . Hur kollar jag om jag har rätt port på datorn?

• Muckarn

ja där du sätter i kortet det finns ett flertal olika portar som inte passar alla kort...
    så ett 9800 är ett superbt kort och ja det är nyare. det vanliga var innan att porten var en pci men nu är standarden pci express så ta med dator speccen när du köper kortet så hjälper de dig =)

• Baby 1990

Okej, tack så jättemycket för ditt svar! Nu ska jag snart förhoppningsvis kunna spela ett perfekt sims Tack än en gång!!

• R Franklin

9800 kortet är inte speciellt nytt satt ett sådant i min förra datorn som nu är över 3 år gammal och vidare beodrat ut i släkten.

• cheber

Jag tvivlar du behöver ett nytt kort.
    Men i alla fall är som sagt 9800 ett väldigt gammalt grafikkort. Ett prisvärt kort att köpa idag är X1950PRO

• Baby 1990

Okej... Så X1950PRO är det allra nyaste då? Men kommer det fungera till sims tror ni? Det borde det väl? Eftersom det är nyare än 9800? Vad kostar ett sådant grafikkort?

Men om du tvivlar på attt jag behöver ett nytt kort, finns det något annat man kan göra åt problemet?

• cheber

Eftersom X1300 är nyare än alla kort du listat så nej det behövs nog inget nytt kort.

Dessa grafikkort stöds av Sims2-Året runt:
    "Supported video cards:
    * ATI Radeon(TM) series 8500 or better (9600 or greater required for Vista)
    * 8500, All-In-Wonder 8500
    * 9000, 9200, 9500, 9600, 9700, 9800
    * X300, X600, x700, X800, x850
    * X1300, X1600, X1800, X1900, X1950
    (compsimgames.about.com/gi/dynamic/offsite.htm&sdn=compsimgames&zu=http%3A%2F%2Fthesims2.ea.com%2Fabout_system_specs.php)

Ditt grafikkort är ju med längst ner (bättre grafikkort ju längre ner i listan)

Eftersom nya drivrutiner inte hjälpte så kan du:
    -installera om spelet och alla expansioner
    -installera om DirectX
    -installera nya drivrutinerna för ljudkortet (beror på vilket fel som uppkommer)
    -I värsta fall installera om Windows.

Vad exakt är felet?

• Baby 1990

cheber: aha okej. TACK! grafikkort är ju väldigt dyrt . jag får väl försöka med det du förklarade. Men ska jag göra alla eller prova med ett i taget?

alltså felet är väl att det blivit lite segare (spelet alltså) och poolen är längre inte turkos och saker ska spegla sig i poolen. men min pool är helt typ mörkblå och ser helt tom ut och det speglar sig inte. typ såna fel är det .

• Baby 1990

ska kolla länken du skickade nu

• cheber

Nej inte alla. Börja uppifrån. Dock kan du stryka ljudkortet eftersom det nog inte är det som är felet.
    Felet som du beskriver vet jag faktiskt inte orsaken till, felsökning har aldrig varit min starka sida. Men antingen ominstallation av spelet eller nya drivrutiner borde hjälpa.

Länken är bara en sida med system req.

• Baby 1990

Tack! Ska börja med att ominstallera spelet imorgon då jag får tillbaka mina första simsspel. Tack för hjälpen. Skriver sen hur det gått

• Baby 1990
    Nu har jag provat installera om allt (tog tre timmar hha) och det fungerade ändå inte . Alltså det med poolen då... Då får jag ta nästa punk, alltså installera om DirectX. Men hur gör jag det? eftersom the sims kräver directx och om jag tar bort det, händer inget med spelet då? Eller måste jag avinstallera det en gång till då?
  • Meline

Är resten av datorn också segare, eller är det bara när du är inne i sims? Har du mycket andra program gående när du spelar?

Installera om directX. Det gör ju inte spelet något om du tar bort det så länge du installerar det på nytt igen. Vissa spel erbjuder ju att ta ner directX-versionen som behövs. DirectX finns på microsofts hemsida:
    www.microsoft.com/windows/directx/default.mspx
    nuvarande versionen är 9.0c

• Meline

Finns även här om du nu inte skulle klara microsofts genuine verification blaj:

beqiraj.com/windows/directx/index.asp

Med "Vissa spel erbjuder ju att ta ner directX-versionen" menar jag inte det så puckat som det lät... jag menar att på vissa spel kommer det upp en dialogruta i autorun eller vid installationen där de frågar om man vill installera det de tror är senaste versionen av directX, isåfall kan du installera på det viset.

• Meline

Och glöm den där linken, länkarna där går visst också till microsoft... Suck, att man aldrig tittar efter innan man postar :/

Nu ska jag sluta sitta här och prata för mig själv, lycka till.

• Baby 1990
    mem: tacj så mycket! Men hur tar jag bort den gamla directX som jag har på datorn? och jag hittar inte riktigt 9.0c, kan du inte skicka en direktlänk där m na kan ladda ner ?
Svar på tråden Köpa nytt grafikkort?