• Anonym

Tips på att leva snålt?

Vi skulle behöva bra tips på att leva ganska snålt.
    Just nu köper vi det vi vill ha och tänker inte alls på vad det kostar.Jag tycker att det är jätte skönt att slippa tänka.
    Men nu ska min sambo börja på ett nytt jobb,och han ska vara lärling där i 10 mån, det blir lite mindre pengar eftersom han bara komme att få 70% av en fullbetald på firman.

det kommer bli lite mindre med pengar i kassan under dom 10 månaderna, men jag har just nu föräldrar penning så jag kommer få ut mer i maj plus att han får firma bil vilket kommer minska kostnaderna mycke eftersom han åker 6 mil fram och tillbaka till det nuvarande jobbet.

Så.... nu behöver jag verkligen tips,tycker att det känns skit att bli fattig helt plötsligt och tråkigt framförallt, man kan ju inte gör ett skit.
    å andra sidan är det ju bara 10 mån och sen får han ju mycker mer än vad han hade innan.

• Svar på tråden Tips på att leva snålt?
  • Anonym (snåltarm)

Veckohandla. Det låter tråkigt men att planera sju måltider plus frukostar och ev. mellanmål får en att tänka till vad det gäller pengar. Försök att få ner kostnaderna runt maten till runt 600 kronor per vecka för två vuxna, och när du lyckats med det så försök ännu lite till...500, 400...

• xal

Det finns massor med sätt att leva snålt på, utan att livskvaliteten minskar. Det är först och främst en fråga om inställning, om att värdera varje inköp och utgift; "BEHÖVER jag verkligen den/det här?" Och om det är ett reellt behov; "Kan jag lösa det här på ett mindre kostsamt sätt?".

Det är svårt att ge konkreta råd när man inte vet hur ni lever i vanliga fall, men ni fixar det. :)

• Anonym

hmm aaa jag har tänkt på det där me dvecko handla sitter och gör en matlista just nu

men det är ju jätte svårt jag brukar ha problem att komma på vad vi ska äta vaje dag och nu ska jag tänka ut en vecka

• Hummlann

Jaa, det är mycket att du tar ut en viss summa pengar varje vecka - till exempel 500 kr och sedan gäller det att vara stenhårda att ni bestämmer att det är bara de pengarna som ni ska leva på nu i en veckas tid och då får ni också planera era inköp efter det. att ni kanske inte kan äta filé och kyckling varje dag utan att ni får lägga om så att ni äter och lever snålt.

Som vi gör, vi väljer att köpa mycket av euroshopper eller eldorado eller sådana varor och vi har en viss summa varje vecka att handla för. Det gäller också att sätta upp en budget inför varje månad, att ni betalar alla era räkningar först och sedan när det är gjort så lägger ni undan till mat och när sedan månaden nästan gått och ni blir säkra på att ni kommer klara er ekonomiskt så kan ni kanske också handla något ni behöver utöver det vanliga..

LYCKA TILL!!

ps har man bara viljan så går det!!! ds

• Celindan

säg upp tidningsprenumerationerna, om ni bor i hus låt aldrig varmt vatten stå rinnande, använd inte diskmaskinen utan handdiska istället, ät havregrynsgröt till frukost istället för yoghurt t.ex.
    köp inte kläder till dig/er själva bara för att ni hittat nåt snyggt. köp bara om ni verkligen verkligen måste.
    köp begagnat till barnen. använd kuponger. jämför priser - så ha ALDRIG en "ej reklam tack!"-skylt på er ytterdörr eller brevlåda! har ni tvättmaskin men ändå har tillgång till tvättstuga, använd tvättstugan. använd aldrig torktumlaren i huset/lägenheten, bara i så fall om ni har tvättstugan!
    säg upp abonnemanget på dyra tv-kanaler och hyr en rulle istället om det lockar. när ni har kompisar öbver på middag - anordna knytis istället för att ni ska stå för allt. drick vatten till maten istället för mjölk. gör mycket vegetarisk mat.

Emilia & Alicia - världens finaste flickor!!!
  • Anonym

oj!! TACK för alla svar

shit jag kom på vi har kabeltv i lägenheten som ingår i hyran men sen har vi en box som vi betalar för och den har vi inten ens hemma den är på svärföräldrarnas land :-O

de kan man ju säga upp.inte så dyr men ändå 129 kr / månaden.

måste fråga diskmaskin och tvättmaksin å sånt kostar det pengar???????eller kan sån ingå i hyran om man bor i lägenhet?
    det hade jag ingen aning om jag kör en tröja i tvätten om jag vill ha den ren, de kanske jag ska sluta med då :-O

• Anonym (snåltarm)

Kassler räcker till två måltider tex. I en pastasås tillsammans med broccoli och lök är det toppen.
    Köttfärs räcker också till flera måltider, med ris, pasta eller göra biffar, köttbullar av...

Soppor är toppen.
    Varma mackor när man inte orkar kocka, eller risgrynsgröt kanske. Korv på längden och tvären. Pastasallader.

• Dreamsmiley

tvättmaskinen dras ju på elen som ni betalar men spelar nog ingen större roll om en tvärr lixsom. Vi har tvätt maskin och vårat elbolag har lagt till en hundring på våran el mot andra som har samma storlek på lägenhet. Just därför att vi har tvättmaskin. Men vi betlar ju samma summa varje månad. Om ni tar bort tvättmaskinen är det ju en annan sak för då drar dom ju enr hela summan om man säger till.

• Anonym (snåltarm)

Har du nåt du är bra på? Massera, klippa hår el.dyl.? Sånt kan ju ge extrapengar om man vill.

• OceanGirl

Vill bara tillägga en sak, det är dyrare (i kWh) att handdiska än att köra i maskin! (Uppgiften är från vattenfall).

Svar på tråden Tips på att leva snålt?