• Anonym

Tips på att leva snålt?

Vi skulle behöva bra tips på att leva ganska snålt.
    Just nu köper vi det vi vill ha och tänker inte alls på vad det kostar.Jag tycker att det är jätte skönt att slippa tänka.
    Men nu ska min sambo börja på ett nytt jobb,och han ska vara lärling där i 10 mån, det blir lite mindre pengar eftersom han bara komme att få 70% av en fullbetald på firman.

det kommer bli lite mindre med pengar i kassan under dom 10 månaderna, men jag har just nu föräldrar penning så jag kommer få ut mer i maj plus att han får firma bil vilket kommer minska kostnaderna mycke eftersom han åker 6 mil fram och tillbaka till det nuvarande jobbet.

Så.... nu behöver jag verkligen tips,tycker att det känns skit att bli fattig helt plötsligt och tråkigt framförallt, man kan ju inte gör ett skit.
    å andra sidan är det ju bara 10 mån och sen får han ju mycker mer än vad han hade innan.

• Svar på tråden Tips på att leva snålt?
  • Anonym

hmm jag kan laga bilar. de är väl de jag kan.

nää men det här ska vi nog klara
    Är det riligt att vi kan klara oss på ca: 6000 efter räkingar?
    vi är 3 personer, sonen är 1 så han har blöjor och DYR välling eftersom han äter mjölkfri så det finns bara en.
    och så äter han burk mat för han vägrar äta min mat hur jag än försöker

• Anonym (snåltarm)

Blanda ut burkmaten med "din" mat, så vänjer du honom succesivt. 6000 låter som en siffra ni kan greja. Jag och sambon klarade oss på 2500 innan vi fick stadigare ekonomi, det var tufft men det gick. Välling och blöjor går ju inte att tumma på men i övrigt så kan man ju dra in och snåla på det mesta. Det här fixar ju ni!

• Anonym

6000kr efter räkningar för 3 personer INGA problem! jag har MAX 3000kr till mat hygien blöjor välling m.m i månaden (2blöjbarn dock har äldsta bara blöja på natten) 2 som äter välling + 2 lite större barn!
    så 4 barn + JAg klarar oss på 3000kr/mån men vi måste ju göra det för har inga val jo gå till soc men de vägrar JAg.
    de månaderna jag får lite sålt på tradera + pantar burkar kan vi ha några tior mer..

• Anonym

Baka eget bröd! Man sparar mycket på det. Det kanske inte alltid är jättekul, men det är garanterat uppskattat, och så luktar det gott också Vet inte hur mkt man sparar, men det blir en del per månad om man tänker på att en limpa kostar minst 20 kr i affären.

• xal

Tygblöjor! Finns att köpa begagnade till en billigare penning.

• Anonym

jaa vi klarar det nog vi msåte ju
    och klarar sej fol med 4 barn på 3000 så ska det inte vara ngra problem för oss tycker jag

Anonym: jag beundrar dej verkligen som klarar det! Det är starkt tycker jag.
    här sitter jag och e ledsen över att jag inte kan köpa vad jag vill under 10 mån !!!
    Men dte är svårt att bara få ut hälften av vad vi brukar få.

• Anonym (snåltarm)

Rent ekonomiskt klarar ni ju er, det är vanorna man har som kan bli svårare att bryta.

• Anonym

aajoo precis det kommer att bli tufft men det är ju bra att kunna leva så också

• Anonym
    Anonym skrev 2007-03-18 12:07:52 följande:
    jaa vi klarar det nog vi msåte juoch klarar sej fol med 4 barn på 3000 så ska det inte vara ngra problem för oss tycker jag Anonym: jag beundrar dej verkligen som klarar det! Det är starkt tycker jag.här sitter jag och e ledsen över att jag inte kan köpa vad jag vill under 10 mån !!! Men dte är svårt att bara få ut hälften av vad vi brukar få.
    tack Vi klarar oss men vi kan inte precis äta oxfile men som tur tycker varken jag eller barnen om sån mat
  • Dreamsmiley

Sen kan ni ju alltid ränkte på vilket blöjmärke ni använder..gå över till ett billigare om ni använder er av Libero eller Pmpers. Vi använder alltid de billigaste och fungerar utmärkt..

• Anonym

mm vi använder Pampers och libero och jag har provat alla utom Lidls märke men jag tycker inga har vart bra förutom Huggies och Willys egna , men Nu när vår son använder byxblöjot så vart inte Huggies alls billiga längre, och willys handlar vi nästan aldrig på.

• Hannish

Om du tycker det är svårt att göra veckomeny och komma på vad ni skall äta alla dagar så sätt dig med en kokbok och bläddra. Massa bra tips kommer då. Får du reklam så sätt dig även med reklambladen och kolla vad som är rea. T.ex köttfärs. Bläddra då i kokboken på bra recpet med köttfärs och planera in det en eller ett par gången under veckan.

Baka eget bröd. vet inte hur mycket billigare det blir, men såå mycket godare! (Beroende på vilka recpet man har och om kan man baka eller inte... )

• PippiLotta32

Hej...

Jag måste fråga... om er son är mjölkallergiker, kan ni inte få vällingen på recept, då gäller ju högkostnadsskyddet.
    En vän till mig vars son är laktosintorerant fick det iallafall.

• Anonym

AnnaForslund:
    jooo han får Nutramigen på recept men nu har det kommit en VÄLLING från EkoGo som säljs i affäen
    Han äter den bara på kvällen eftersom han blir mättare av den så han sover bättre.
    Nutramigen är bara ersättning, men funkar kanon på morgonen och dan

Svar på tråden Tips på att leva snålt?