• KKaarriinn

Spruträdsla...

Har sjuklig spruträdsla och måste ha emla för bara stick i finger, kan låta sjukt för den som inte känner så men jag får verkligen panik av nålar osv.
    Min BM sa att jag borde prata med en psykolog om detta innan förlossning, annars kan det bli jobbigt, är det någon annan som har erfarenhet av detta eller har lyckats klara en förlossning trots enorm rädsla?

• Svar på tråden Spruträdsla...
  • Chanette

Jag har full förståelse för hur du känner. Själv så har jag varit i den situationen att emla var ett måste för provtagning och emla+lugnande för att tex sätta en nål. Första gången jag skulle ta ett blodprov i armen (vid 28 års ålder) så tog det 4 timmar med övertalning och diverse hjälpmedel. Tyvärr så finns det många som inte har någon förståelse för detta. För vissa så kan man dessutom inte ge en förklaring till varför man är så rädd.

Men inför din förlossning.
    Mycket av rädslan sitter mentalt. Så försök förbereda dig. Se till att den som kommer vara med dig verkligen kan tala för dig när ni kommer in. Skriv i din födelseplan med stora bokstäver först hur rädd du är. Kan vara bra att även förbereda förlossningen på det redan när du ringer. På vissa ställen så skriver även BM i journalen en sammanfattning om dina önskemål kring förlossning mm. Gör de det hos dig se till att det är det första som anges.
    På mig satte de en nål om i fall att de skulle behöva den. Men det var inte förrän efter en tid. Så stå på dig och kräv att få emla. För om du bara kommer in någorlunda så har du minst 30 minuter med undersökning mm. Sedan så finns tiden för att få emla att verka.

Hoppas att allt går bra och jaga inte upp dig för detta, jag lovar att det löser sig. Dessutom så kan det ju faktiskt vara så att din spruträdsla avtar i samband med förlossningen. För jag lovar att i sammanhanget så gör det absolut inte ont att bli stucken. Det är det lilla.

Svar på tråden Spruträdsla...