Att föda barn gör vansinningt ont, jag kan lova att när du är uppe i de mest kraftigaste värkarna så undrar du o du ska överleva. Kan man överleva sådan smärta? är det möjligt?
Samtidigt känner du att värkarna har ett syfte, du känner din kropp arbeta hårdare än den någonsin gjort. Det spänner och tar i.
Jag födde min son, som är mitt första barn med hjälp av akupunktur och vatten. detta hjälpte mig framförallt att slappna av, ta emot värken och följa med den, blir man rädd är det lätt att man börjar jobba emot kroppen.. vilket gör att det tar längre tid och kan orsaka mera smärta.
Har du berättat för din barnmorska om din rädsla. Har du fått förklarat tydligt vilka smärtlindringmetoder som finns där ju du ska föda.
Mitt råd är att våga ta plats, kräv information, läs alla böcker du kan komma över så du vet hur de olika stadierna ser ut.
Det bästa med förlossningssmärta är att du får pauser, de kankse inte är så långa men du hinner med att slappna av...... och det bästa av allt... just som det är som jävligast, när många skriker av smärta så säger det bara slurp och så får man sin kladdiga egna lille bebis på magen.. den känslan är värd all smärta i världen.....
Jag hade sagt till BM mitt upp i en värk när jg fick en kraftig hulkning..... ja nu gick han förbi spinae.. de var ju skönt...
haha