• KJG

Må illa av penicillin?

Kan man må illa av penicillin? Känner att jag blir det varje kväll men inte på morgonen när jag tagit dom???!!!

• Svar på tråden Må illa av penicillin?
  • Kurre räkmacka
    KJG skrev 2007-03-18 23:05:29 följande:
    Kan man må illa av penicillin? Känner att jag blir det varje kväll men inte på morgonen när jag tagit dom???!!!
    Tar du i samband med mat?
  • KJG

Ja det gör jag. Tog mina 2 piller vid 19 tiden o det är först nu framåt små timmarna som jag börjar må illa???

• Lychee

Ta pencillinet ihop med filmjölk eller yoghurt (dofilus eller a-fil) annars slås magen lätt ut. bara ett tips..

• KJG

Ja jag har ätit A- fil till.. Men det konstiga är ju att jag inte mår illa på morgonen när jag tar dom utan bara på kvällen?

• Kurre räkmacka

Verkar konstigt om du tar dom med mat. Är det mkt illamående eller står du ut? Har du läst om iullamående är en vanlig biverkning? Du har iaf inte märkt några andra symtom? Antibiotika i sig är ju stakt för magen tyvärr.

• LaFontaine

Jag mår alltid illa av penicillin. Ibland slås magen ut helt, ibland mår jag bara ruskigt illa. Det spelar ingen roll om jag tar dem med mat eller inte (alla typer av penicillin ska förövrigt inte tas tillsammans med mat).

Fortsätt med filen, men försök med en slurk på kvällskvisten också och se om det blir bättre. I värsta fall får du kontakta läkaren och be om en ny sort.

• Themis

Det är ganska vanligt vad jag vet och jag har också mått illa hela min senaste kur Kåvepenin.

Om man inte blir illamående av själva preparatet så kan man bli illamående av att förlora så mycket nyttiga bakterier i tarmen på en gång, för antibiotika gör ingen skillnad på dom goda och dom onda.

Fyll på goda bakterier med hjälp av fil och ProViva, framförallt när du precis har slutat kuren. För så länge du fortfarande äter antibiotika så dör ju dom stackars hjälparna hela tiden.

• Themis

Tillägg:

Precis som för all annan kost är det bästa att variera sig och äta flera typer av nyttiga tarmbakterier:

Olika bakterier har olika verkan genom att de producerar olika blandningar av antiseptiska ämnen.

De överlever på olika platser i matsmältningen beroende av vilket pH-värde de trivs med.

De fäster olika lätt på olika delar av kroppen.

De färdas olika långt i kroppen. En del sprider sig vidare till andra slemhinnor i kroppen medan andra håller sig strikt till matmsältningen.

• Smulan820206

Troligen har du fått en för hög dos.
    penicillin är fettlöslig...så försök att ät mat som har hög halt fett...så metaboliseras den verksamma substansen bättre, så slipper du må så illa.

Lycka till.

Svar på tråden Må illa av penicillin?