• Selma77

Utträde ur svenska kyrkan - hur?

Finns det blanketter på nätet?

• Svar på tråden Utträde ur svenska kyrkan - hur?
  • miie

Skriv till din församling att säg att du vill gå ur kyrkan. Så gjorde vi och sen fick vi en bekräftelse hem efter några veckor..

• Sandra256

Vi ringde svenska kyrkan så skickade dom hem papper till oss.

• zenetha

Jag har också gått ur svenska kyrkan

• Bävern83

Jag tänkte på en sak.. Ni som går ur svenska kyrkan.. Hur hade ni tänkt er när ni dött?
    Alltså... om ni inte vill vara medlemmar i svenska kyrkan så borde ni heller inte vilja ha en begravningsakt i kyrkan me präst o allt.. ? Det hänger ju inte alls ihop då.. Eller ni tänker att det ska ni ha men inget annat? O i så fall, varför?

• MansonDust

Man får begravning, men inte med psalmer & sånt. Alla får en begravning.

• MansonDust

Eftersom att jag inte é kristen så vill jag heller inte ha en kristen begravning. Ganska logiskt.

• Bävern83

Jo men det e ju i kyrkan? Då e det ju på sätt o vis kristet ändå..

• Bävern83

Jag vet allså att alla får en begravning ;)
    Tänkte mest på vad ni tyckte om det..

• MansonDust

Nej det är det inte, utan på kyrkogården i en annan byggnad. Man begravs ju på kyrkogården om man inte väljer att spridas, så det kommer man ju inte undan.

• stenfalk

Begravning måste man inte ha i kyrkan. Däremot blir man gravsatt på kyrkogården, men cermonin, om man vill ha en sådan, behöver inte vara i kyrkan och inte ha några religiösa inslag alls.

• MansonDust

Fick lapp ang. det när jag gick ur. Att begravningar för icke medlemmar hålls i en annan byggnad, inget kapell. Ska leta fram om jag vet var jag lagt det

• Bävern83

Okej, då fick jag svar p¨å min fråga :)

• MansonDust

Som medlem har man rätt att begravas i kristen regi. Icke-medlemmar betalar en begravningsavgift till Svenska Kyrkan eller kommunen (år 2004 gällde det Stockholms och Tranås kommuner). I den avgiften ingår plats på kyrkogård eller allmän gravplats. Avgiften bekostar också personal, lokaler och utrustning för att sköta begravningsplatserna, samt hanteringen av den döde, transport av kistan till platsen för begravningsceremonin och vidare transport till gravplatsen eller krematoriet. Skötseln av den enskilda graven (ogräsrensning och blommor) ingår inte i begravningsavgiften vare sig man är medlem eller inte. De anhöriga har även rätt att ta avsked av den döde i en profan lokal, och på de flesta bårhus finns ett kapell som enkelt kan omvandlas till en sådan.

I likhet med giftermål är det upp till kyrkan att avgöra om man vill hålla en begravningsceremoni för någon som inte är medlem. Ansvaret för detta beslut ligger formellt på kyrkoherden. Församlingen kan bestämma om den vill ta ut en avgift för ceremonin. Allt annat än själva ceremonin ingår i begravningsavgiften. Precis som när det gäller vigsel bör man fundera på om man vill bli begravd i kyrkans regi, och har man rent egoistiska motiv till detta kan man bli medlem om man vet att man är döende. Om det inte spelar någon roll hur begravningsceremonin går till bör man kanske inte vara med i kyrkan bara för att kunna begravas i dess regi. En kristen begravning innehåller vissa moment som kan upplevas som stötande för en icke-kristen, t.ex att man ber att Gud ska förlåta den dödes synder, och då kan det kännas bättre att själv få bestämma över sin egen begravning. Det finns gott om platser i naturen där man kan ha vackra ceremonier. Varför inte ha den på en plats som betydde mycket i den avlidnes liv?

I samband med att man funderar över sin egen begravning bör man ta ställning till om man vill anmäla sig till Donationsregistret och donera sina organ och vävnader till medicinska ändamål. Ens egen död kan vara räddningen för många andras liv och ett sätt att leva vidare efter sin död.

www.ateism.se/uturkyrkan.html

• Bävern83

Då ska ni gifta er borgligt antar jag? om ni ska gifta er.

Svar på tråden Utträde ur svenska kyrkan - hur?