• Rio Kalle

Var är det bäst för barn att växa upp?

Hur stor del i barns uppväxt tror du påverkar och präglar dom utifrån den geografiska plats där dom växer upp?  

I den byn jag bor finns det ”givna” intressen eftersom det är finns en stark jordbrukstradition sen många generationer tillbaka. Ett typ exempel på en man i vår by är någon som kan det mesta om traktorer, jakt, skoter och fiske.

Då jag nu har två barn, en pojke på snart fyra och en tjej på 6 månader funderar jag lite nu och då på hur dom kommer påverkas av omgivningen i deras personlighetsutveckling.

Jag är uppväxt i en stad och kommer inte alls från den omgivning som jag bor i nu, jag har insett hur stor del av mina intressen och persnlighet som grundlades under min uppväxt, då idrottade alla kompisar så det var självklart att allt runt om oss barn handlade om idrott...

Min sons andra ord var traktor, han hasade sig upp i fönstret långt innan han kunde, krypa, eller gå så fort han hörde en traktor på gården. Detta intresse för traktorer tror jag är generellt

Eftersom vi bor på en stor gård med många traktorer har han fått se och åka mycket något som borde generera att intresset avmattats, vilket det inte gjort.

Men han tycke även om att sätta på sig fina färgglad halsband, eller hårband.

När vi var hos tandläkaren sist fick han välja en sak ur lådan eftersom han varit så duktig, då tog han ett hårspänne med en tandborste som han vill sätt upp håret med, vilket han givetvis fick, sen visade han stolt denna för tanterna i affären.

Det ska bli spännande och se vad Milla nu 6 månader kommer få för intresse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 10:59:22:

läste igenom inlägget och kände att jag behöver Komplettera.

Jag förstår att till stor del präglas barnets utveckling av föräldrarnas (eller annan vuxen) närhet, närvaro och lyhördhet på barnets behov.
    Men det finns yttre omständigheter som man inte kan råda över, så som omgivningens och för den delen också föräldrarnas intresse.
    Jag tror nu inte att barn tar skada om detta bara är sunda vuxna intressen och värderingar.

Men det har varit otroligt intressant att följa min sons utvecklande av de intresse han har nu och jag har sätt hur stor påverkan det rådande geografiska läget med den tradition och kultur har haft på honom. Dom i byn som har nya stora traktorer är lite idoler.

Sen har han utvecklats sidor som jag som ?stadsbarn? aldrig gjorde. Han har respekt och stor kunskap om skogen, han kan vilka bär och svampar man kan äta, och alla olika trädslag etc.
    Han har ett stort inre lugn som jag tror till viss del är för att han är uppvuxen på landet.
    Min egna reflektion som ?stads pappa? till två barn som växer upp på landet är att dom har mindre ljud, intryck och yttre stress som dom behöver hantera och bearbeta, vilket jag tror också bidrar till ett lugn.

Sen vet jag att allt är inte svart eller vit, det finns sämre familjära uppväxt miljöer på landet lika väl som det finns enormt bra familjära uppväxt miljöer i stan?

Men det är intressant att diskutera och jag utgår bara från mina erfarenheter efter som jag upplevt båda sidorna?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var är det bäst för barn att växa upp?
  • sparv78

Jag tror helt på att det bästa för barnen är att växa upp på "landet". När jag säger på landet menar inte jag tvunget flera kilometer till närmsta granne. Själva bor vi i ett mindre samhälle några mil från Malmö. Men vi flyttade från Malmö just för att vi iinte tyckte det var en passande miljö för barn att växa upp i. Det är ju faktist betydligt mer vål och hemskheter som händer inne i stan.
    Sen tycker jag det är helt underbart bra att du låter din son leka med "flick"-leksaker. Det är alldeles för många som bara låter sina barn leka med "rätt" könsleksaker. (eller vad vi nu ska kalla det)

• 1malle

Allt är ju relativt....

Jag växte upp inne i stan, ja inte i själva city men i en stad. Tillbringade varje sommar på landet (bondgård)
    Det ena kan inte utesluta det andra.
    Så som jag bor nu är troligen perfekt för många barn men inte för alla.
    Vi bor i ett radhus område i utkanten av stan, tar ca 45 min att gå till city, eller 15 med buss/bil...
    Här finns skog, bad o friluftsområden/idrottsarenor....
    Passar oss toppen men kanske inte alla

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Petrah

En svår fråga tycker jag. jag tror det beror på personligeheten hur man är och hur lättpåverkad man är när man växer upp. jag växte upp i gettot o umgicks inte med så bra människor, men stark som jag är så klarade jag mig jättebra ändå, medans det gick helt utför för andra. sen har jag ju personligen alltid hatat landet och blir bara rastlös o uttråkad där. Sen är jag rädd för småkryp oxå

Wild, Raw and Beautiful
  • Rulltrappa

jag bodde långt ute i landsbygden tills jag var 5 år, sen flyttade jag till min mamma i en stad.

jag avr inte helt förtjust i att vara ute i naturen när jag bodde på landet och är det fortfarande inte...

• Rulltrappa

jag tror nog att alla typer av fordon är intressanta för barn, särskilt traktorer och grävskopor. ;)

• Filifjonkan1

hm det beror på..där det finns vänner som dom kan leka med och där det är inte för trafikerat kanske...(?)

• gosmamman

svår fråga men jag röstade iaf "på landet" och med det menar inte jag heller att det måste vara på typ en bondgård omgiven av åkrar.

Nej det kan vara ett mindre samhälle/omr strax otanför storstan men iaf att man har lugnare omgivning och lite natur omkring sig som inte city erbjuder.

Jag vill absolut inte bo "mitt i skoggen" men vi bor i ett villa omr med skogen ett stenkast åt ena hållet och byns samhälle ett stenkast åt andra hållet.

Men generellt så tror jag att landet e lite bättre än just "mitt inne i storstan"

• AstraTrillian

Svårt att svara på eftersom det finns olika fördelar med båda.
    Fördelen med landet är ju helt klart att det är lugnare, bättre miljö, lättare att leka ute mm.

Fördelen med stan tycker jag är att man får träffa flera sorters människor samt att det oftare finns färre fördommar (fast nu kanske jag är fördomsfull ).

• snillis

Kan inte rösta.

Tror inte att det är ultimat att växa upp mitt inne i en storstad utan närhet till natur och att kunna springa ut och leka lite som man vill.
    Däremot tror jag inte heller att det ultimata är att växa upp på "bonnvischan" med många kilometer till jämnåriga lekkamrater osv.

Personligen tror jag på nåt mitt emellan, typ hus i stan fast i ett bostadsområde nära naturen.

Precis som vi bor alltså

Svar på tråden Var är det bäst för barn att växa upp?