• Yosa

Klorin i vit-tvätten?

Kan man hälla klorin i tvättmedelsfacken (för-tvättmedelsfacket)om jag vill få vitare kläder?

Hur funkar det om jag sedan tvättar kulörtvätt? Kan det finnas blekmedel kvar då? Bör jag köra ett tomt program emellan?

• Svar på tråden Klorin i vit-tvätten?
  • Malinia

efter att ha haft bara klorin i först brukar jag köra tvätten som vanligt en gång till efter, med tvättmedel o sköljmedel.

• Birgitta2

Använd klorin i förtvätten (obs, inget tvättmedel där då) och sen kör du huvudtvätten med tvättmedel som vanligt. Du får inte tvätta i över 40 grader för då förstörs substanserna i klorinet och blir obrukbart. Och du häller klorinet i förtvättsfacket och tvättmedel i huvudtvättfacket samt sköljmedel i rätt fack. Det enda du skall göra är att ställa in maskinen på förtvätt också så sköter sig resten av sig själv.

Det finns inget klorin kvar i tvättmaskinen efter sista sköljningen så du behöver inte köra en tom maskin efter. Det är bara att köra på som vanligt.

• Yosa

tar du då klorin i tvättmedelsfacket och när tvättmaskinen är klar så tvättar du ett vanligt program med tvättmedel och sköljmedel? Alltså tvättas tvätten 2 ggr? Vågar du köra vanlig kulörtvätt sen?

• Yosa

jaså inte mer än 40 grader, bra att du skrev det för det visste jag inte. Vågar jag köra kulör-tvätt efter sen? :-S

• Birgitta2
    Yosa skrev 2007-03-19 12:53:41 följande:
    jaså inte mer än 40 grader, bra att du skrev det för det visste jag inte. Vågar jag köra kulör-tvätt efter sen? :-S
    Absolut
  • Birgitta2
    Yosa skrev 2007-03-19 12:52:19 följande:
    tar du då klorin i tvättmedelsfacket och när tvättmaskinen är klar så tvättar du ett vanligt program med tvättmedel och sköljmedel? Alltså tvättas tvätten 2 ggr? Vågar du köra vanlig kulörtvätt sen?
    Klorinet bleker i förtvättsprogrammet och sen kör man huvudtvätten automatiskt och tvättar med tvättmedel. Det innebär inte att man tvättar två gånger. Man bleker och man tvättar.
  • Yosa

Jag tänkte på Malinias inlägg det verkade som att hon menade att man skulle tvätt 2 ggr

• Birgitta2

Gör man som jag sa med förtvätt, huvudtvätt etc, så blir det i praktiken som Malina skriver egentligen. En tvätt med blekmedel och en tvätt med tvättmedel. Fast det verkar som om Malina kör huvudtvätt med enbart blekmedel och sköljer sen. Och så kör hon en ny huvudtvätt med tvättmedel. Tar lite längre tid (om det är så att jag förstått rätt).

• Malinia

japp, jag kör huvudtvätt 2 ggr. tar längre tid, men det är mest för att vara säker på att kläderna inte luktar klorin efter tvätten.

• Yosa

oki då ska jag testa att bleka lite kläder! tack för era svar! 40 grader blir det då.......

Tack!

Svar på tråden Klorin i vit-tvätten?