• Grannen

Tryckutjämna

Min man har just varit ute på en resa med flyg. han provade då hur länge han skulle stå ut utan att tyckutjämna, dét gick ett tag men sedan gjorde det fruktansvärt ont i både öron, ner i nacken och i huvudet. Så min fråga är då, hur kan man hjälpa barnet att tryckutjämna?Amma har jag hört att man kan göra men om barnet inte ammar då, om det är äldre?

• Svar på tråden Tryckutjämna
  • Chaplin

Vad jag förstått är barn inte riktigt lika känsliga. Alla vuxna har ju inte problem med det heller.

Nu beror det ju lite på hur stort barnet är. Vår son fick kex att tugga på och en festis att dricka när vi flög i somras. Han var då lite drygt 2 år. Är barnet mindre kanske man kan ge vatten i flaska?

• limon

Jag kan inte tryckutjämna och får väldigt ont när jag flyger. Nu har det kommit öronpluugar på apoteket som heter earplanes som tydligen ska funka, vet dock ej om de finns till barn. Själv ska jag köpa sådana tills nästa flygresa. 

• tess3

Nässpray 30min innan start och landning fick vi tips om. Det verkade dock som om de barn som var med på flyget inte reagerade som vi vuxna, de kanske är mindre känsliga....Vår son (1år 10mån) sov i starten och när vi landade verkade han inte ha ont alls. Stora killen (8år) och jag tuggade tuggummi.

• Billabong

Ju yngre barn desto mindre problem enligt vad jag har läst och hört.

Tips:
    * nässpray
    * tuggummi
    * suga på klubba eller liknande godis som gör att man sväljer regelbundet
    * dricka vatten (ev ur nappflaska)
    * flygöronpropparna "Earplanes", finns på Apoteket

• ÄngelBängel

Lite större barn kan få prova att blåsa upp en ballong som man håller runt näshålorna. Det blir ju som att tryckutjämna men kräver att barnet kan styra om det ska andas genom mun eller näsa.

• Momsie

Jag har hört tvärtom och dessutom märkt av det, barn har trängre hörselgångar och drabbas lättare av smärta.
    Men sedan jag började ge dottern (vi flyger ofta till USA)Nezeril 30 min inna takeoff så förvinner besvären helt och det har hjälpt mig med och jag hade väldiga problem innan vi började med nässpray : )

• AnnieSthlm

nässprej en timme innan start, sen dricka något ur flaska eller mugg under uppstigning och landning. Har funkat på vår dotter iaf. EN gång missade jag att ge nässprej och då skrek hon hysteriskt i 20 minuter, hemskt!

• Grannen

Tack för alla svar! Det finns ju en hel del att göra!

• Mosaik

hej hopp, e de dåligt att flyga bara ett par veckor efter man fått rör i öronen?

• Weiring

Earplanes finns tyvärr bara för barn från 6 år. Det är i alla fall vad jag fått fram.

Svar på tråden Tryckutjämna