• powerbrud

läcker fostervatten

hej hej

jag är i vecka 35+2 och jag tror jag har börjat läcka fostervatten.... undrar ju mest om det är farligt så här sent i graviditeten?? någon som vet??
    kram jessie

ska bli mor den 22 april om allt går bra underbart!!!!
  • Svar på tråden läcker fostervatten
  • strojes

Om du tror det är fostervatten bör du nog prata med förlossningen. de kanske vill göra nån kontroll så att det inte blir för lite fostervatten kvar. visst det produceras nytt vatten men om man läcker mer än det som produceras så minskar ju vattnet i magen.

• mamma me tre

Det bästa är väl om du hör med förlossningen så kan dom kolla om det verkligen är fostervatten, det bildas ju nytt fostervatten hela tiden så av den anledningen är det ju ingen fara men det finns ju en viss infektions risk....

När jag läckte fostervatten med min första graviditet så åkte vi in på koll och dom konstaterade att det VAR fostervatten,jag var dock i v 42 så det blev bebis 2 dagar senare.

• Engeln

Man kan börja läcka innan, men ring mvc iallafall.

• powerbrud

ok tack för svaren jag får ringa till förlossningen och prata med dom!!

• Löööv

Man får inte gå med läckande fostervatten mer än 2 dygn som fullgången. Är man i vecka 35 så blir man inlagd till förlossningen. Man brukar inte försöka stanna av en förlossning nu och OM vattnet gått kommmer du få barn innom 2 dagar pga infektionsrisken.

Varit där 2 gånger .

Ring förlossningen och ta reda på om det är vatten eller något annat. Lycka till

• Tussen07

JAg var på föräldrautbildning igår och då sa de att när man tror att man läcker fostervatten kan det även vara urinläckage eftersom bebisen trycker så mycket på blåsan. Skulle det vara fostervatten kommer det visa sig genom att du kommer få värkar inom max ett par dygn. Men jag håller med ovan - ring ALLTID om du är orolig.

• Tussen07

Kom på en annan sak: det som är dumt om man misstar sig på fostervatten / urin är att man bör helst inte försöka manipulera naturens vilja och sätta igång förlossningen ifall att vattnet INTE har gått. Och som jag skrev tidigare, HAR vattnet gått så KOMMER du att få värkar.

• strojes

tussen: Om vattnet har gått ja, men om man bara har lite läkage och det bildas nytt fortfarande så är det inte säkert att man får värkar.
    Därför är det alltis säkrast att ringa förlossningen om man är orolig.

• mamma me tre

När vattnet går på "riktigt" får man värkar ja, men om man bara "läcker" så behöver dom inte starta ....det VET jag i och med att min syster läckte länge.......

• powerbrud

jag har inte fått några väkar och jag har läckt i såna fall sen i går eftermiddag. så jag tror att det bildas nytt men jag ska prata med min barnmorska först tänkte jag så får vi se vad hon säger

Svar på tråden läcker fostervatten