• Mi na

Blå overall inte för tjejer?

Sotardotter: Jag hittade röda tröjor som det stor tjej på och blå tröjor som det stod kille på i en affär. Den blå färgen var rätt snygg så jag frågade kassörskan om det inte fanns blå tröjor med texten "tjej" på. Hon var helt förnekande och såg på mig som att jag var dum när hon förklarade att tjejtröjorna ju skulle vara röda. Jag gjorde ett fruktlöst försök att förklara varför jag ville ha en blå men sen gav jag upp och gick.

Min dotter har mer kläder från killavdelningen än från tjejavdelningen av den enkla anledningen att jag och hennes pappa föredrar traditionella killfärger än traditionella tjejfärger. Det händer lite då och då att folk kallar henne för kille men jag är ändå positivt överraskad över hur många som faktist frågar istället för att självklart ta en blåklädd bäbis för en pojke. När folk kallar henne för "han" svarar jag med "hon" så att de eventuellt ska komma ihåg det nästa gång de träffar en småbarnsförälder och inte vet könet. Jag ser samtidigt till att inte göra större sak av det hela så att de inte ska tro att de förolämpat oss.

Om overall: Hittills har hon haft en vit(arvegods), en brun(present), två blå(som vi köpt själva) och en gul(arvegods). Kanske blir en röd nästa gång.

Svar på tråden Blå overall inte för tjejer?