• ModerBlå

Går dina barn påskärringar på skärtorsdagen?

Nu närmar sig påsken med stormsteg så här kommer en omröstning angående påskkärringar...motivera gärna ditt svar!!!!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Går dina barn påskärringar på skärtorsdagen?
  • ModerBlå

Ni som har svarat annat vad gör era barn?

• dio

Ja, men bara hos släkten Så jag svarade Ja, annat.

Im Pretty Sure I got my car pregnant!
  • m00min

Nej, annat. inte på torsdagen utan på lördagen Skiljer visst lite mellan finland och sverige.

• MrsNelson

jag har inga barn, men när jag var liten gick vi alltid runt bland grannar på skärtosdagen, då bodde jag utanför sthlm. Där jag bor nu, närke, går alla barn runt på påskafton!

• ModerBlå

Ja, det är intressant att man går på olika dagar

• Shaun the sheep

Jag vägrar öppna dörren runt påsk, om jag inte vet vem det är. Jag HATAR sånt där.
    Samma sak på halloween. dumt att köpa eget jävla godis :P

Bebis i maj♥♥
  • Jossebell

Nej jag är i princip emot tiggeri och dessutom så vet man ju inte vad det är för nötter som bor där de ringer på. När jag var liten gick vi påskkärringar men då delade vi ut vykort vi hade lagt ner mycket jobb på att göra, kanske inte alltid så vackra men gjorde med omsorg och kärlek.

• servetten

Där jag kommer ifrån, (skogen i dalsland ) så var vi alltid utklädda till påskkärringar/påskgubbar på påskafton, sedan målade vi en massa påskbrev, vek dom fint till trekanter, fyllde dem med godis och sprang runt till alla kompisar, smög upp till deras dörr, öppnade den, skrek "GLAAAAD PÅSK" och kastade in brevet med godis.
    Nu var det meningen att man som kompis då skulle höra detta och springa ut så fort som möjligt och ta fast påskkärringen! Gjorde man detta behövde man inte kasta till den personen utan behöll det påskbrevet själv!
    Så var man snabb fick man alltså VÄÄÄLDIGT mycket godis, fast man brukade alltid kasta till de man tagit iaf..

Att gå runt och "tigga" godis som man verkar göra i resten av landet på påsk, gör vi på "trettondagen". Då klär vi ut oss till hemska monster, "trettnagetter" ungefär som amerikanska
    Halloween, går runt i samhället, knackar på varje dörr och står HELT still och säger inte ett ord, rör man på sej eller säger något har personen som man hälsar på rätt att neka dej godis.
    Vid detta tillfälle får man mer godis än vid påsk, detta för att nu knackar man på vid VARJE dörr i samhället och får antingen godis eller pengar av alla, jämfört med på påsken då man bara byter godis med sina kompisar.

Det blev ett väääldigt långt inlägg, och jag hoppas ni förstår lite granna om hur det funkar där jag växte upp. alltid roligt med olika traditioner!

• ModerBlå

servetten

Det var ett anorlunda sätt

**ja ser det snöar**
Svar på tråden Går dina barn påskärringar på skärtorsdagen?