• ixxia

åååå ja blir tokig.....

.....på min hund som alltid ska slicka min 6 mån son i ansiktet!!!!!!! HELATIDEN!

Säger till henne 100ggr om dagen men ändå är hon där å smakar på honom stup i kvarten,, när han ligger, går i gåstolen osv..
    hon är som besatt, varför?

Så är inte ngn av dom andra hundarna.
    (Hon slickar även gärna på oss så fort hon fått tillfälle)

Ngt dominans beteende?

• Svar på tråden åååå ja blir tokig.....
  • Fruochmamma

Våran Boxer är precis likadan .. uppfödaren sa att det beror på undergivelse.

• Gnista

Ja, inte är det dominans i alla fall. Kanske har sonen ofta massa goda saker (matrester mm) kvar i ansiktet? Man kan ju ha tvättat bebis och ändå känner hunden det.

Vår ena hund kan slicka husse sådär lite maniskt ibland. Hon blundar och verkar njuta av det.

Generellt betyder i alla fall slick (särskilt i ansiktet) att hunden visar att den är snäll.

Skulle du kunna prova att stryka på någt ofarligt men illasmakande på sonens kinder, tex ättika? Det störs ju inte han av men hunden lär inte tycka det är så gott.

• ixxia

jo oftast är det väll ett tecken på undergivelse, men kan inte vissa hundar bete sej på detta vis när den anser sej "äga" den som den slickar så..?

Ättika på min 6 mån kinder??? Du måste skämta elr??!!

• Gnista

ixxia: Jag skämtar inte. Ättika är inte starkt för huden, det var därför jag föreslog det. Man äter ju tom ättika. Du behöver inte låta så arg när jag försöker hjälpa dig.

Slickande är ALDRIG ett tecken på dominans.

• ixxia

nej det var inte min hund ja tänkte på utan min son!! ättika har ju en mycket stark lukt + att det heter ättiksprit skulle ja ta det på min sons kinder skulle han nog inte bli direkt glad,, det skulle nog lukta mycket illa och svida enormt på hans torra kinder som barn oftast har nu när det varit vinte,, och ja blir inte arg utan förvånad!

• Kristall V

Nu vet jag inte om det är bra eller dåligt med ättika på huden, men man ska helst inte inandas det så det skulle iaf inte jag använda...men ättika och ättikssprit är iaf inte samma sak, det finns båda delarna, ättikssprit är utspädd ättika.....

Men finns det inget annat som hundar inte gillar men som är ofarligt??

• Vässan

Varför är det så hemskt att han slickar då...? hunden har uppenbarligen fattat att denna lilla nya varelse har högre rang än han själv o försöker nu fjäska järnet för att visa sin underkastelse. Låter som en sund hund som förstått rangordningen i hemmet, var glad för det! Och glöm inte att en hund är bra mycket renare i munnen än en människa...

• Gnista

ixxia: Jag tänkte inte heller på hunden, utan huden du har rätt i att alkohol är uttorkande, tänkte inte på det.

Försök att inte banna henne för mycket när hon slickar. Risken blir då att hon känner sig bortskuffad och blir ledsen/"svartsjuk". Var med på en gång och säg ett lugn men bestämt "nej" så fort hon slickat typ en halv gång (hon får inte ha stått och slickat länge), ta en godis och släng iväg långt bort på golvet. Då hon går för att hämta den förstärker du med "braaaaa!" Om du gör detta många gånger kommer hon när du säger "nej" självmant gå bort från sonen för att vänta på godiset (betingad reflex). Då kastar du godis till henne där hon står (eller en bit bort) och säger "braaaa!" igen. Sen, när hon fattar att nej betyder gå bort från sonen för att få godis, kan du börja kasta godiset varannan gång istället. Säg dock bra varje gång. Du kastar mer och mer sällan och tillslut behöver du bara säga "nej", hon går bort från din son och du säger "bra".

Lycka till!

• Angiie

Haha, min hund reagerar precis likadant när han är med små barn, men jag tar det som ett bra beteende, för jag var rädd att han skulle bli lite aggresiv då han är så liten o rädd för nästan allt =) tycker det senaste tipset verkar bra :)

Jag kommer nog däremot försöka ha mitt barn lite högre upp när han kommer, eftersom vi har en stor hund också och dom hundarna tillsammans och busar är inte sååå försiktiga :D

• ixxia

ja det är ju jätte bra att hon visar sån underkastelse, kan ju även som Gnistan sa att han alltid har någon mat som smakar gott i ansiktet..
    Då har ja en kanon hund, världens snällaste pitbull/amstaff!

Nej det gör ju inget att hon slickar men min son blir ju lite trött på det ibland.. å ja med..
    Vet att hundar är rena i munnen , ja tycker inte det är äckligt utan tjatigt!

Oftast har ju dessa raser en tendens att slicka och jag är van hundar och ha haft flera stycken, men hon är enorm!

Ja ja ättika hit å ättika dit d var inte det ja undrade över men ja tar inte det på min son iaf =))

• ixxia

Gnistan haha ja läste fel!! huden inte hunden!!

Svar på tråden åååå ja blir tokig.....