Inlägg från: Gnista |Visa alla inlägg
  • Gnista

åååå ja blir tokig.....

Ja, inte är det dominans i alla fall. Kanske har sonen ofta massa goda saker (matrester mm) kvar i ansiktet? Man kan ju ha tvättat bebis och ändå känner hunden det.

Vår ena hund kan slicka husse sådär lite maniskt ibland. Hon blundar och verkar njuta av det.

Generellt betyder i alla fall slick (särskilt i ansiktet) att hunden visar att den är snäll.

Skulle du kunna prova att stryka på någt ofarligt men illasmakande på sonens kinder, tex ättika? Det störs ju inte han av men hunden lär inte tycka det är så gott.

• Gnista

ixxia: Jag skämtar inte. Ättika är inte starkt för huden, det var därför jag föreslog det. Man äter ju tom ättika. Du behöver inte låta så arg när jag försöker hjälpa dig.

Slickande är ALDRIG ett tecken på dominans.

• Gnista

ixxia: Jag tänkte inte heller på hunden, utan huden du har rätt i att alkohol är uttorkande, tänkte inte på det.

Försök att inte banna henne för mycket när hon slickar. Risken blir då att hon känner sig bortskuffad och blir ledsen/"svartsjuk". Var med på en gång och säg ett lugn men bestämt "nej" så fort hon slickat typ en halv gång (hon får inte ha stått och slickat länge), ta en godis och släng iväg långt bort på golvet. Då hon går för att hämta den förstärker du med "braaaaa!" Om du gör detta många gånger kommer hon när du säger "nej" självmant gå bort från sonen för att vänta på godiset (betingad reflex). Då kastar du godis till henne där hon står (eller en bit bort) och säger "braaaa!" igen. Sen, när hon fattar att nej betyder gå bort från sonen för att få godis, kan du börja kasta godiset varannan gång istället. Säg dock bra varje gång. Du kastar mer och mer sällan och tillslut behöver du bara säga "nej", hon går bort från din son och du säger "bra".

Lycka till!

Svar på tråden åååå ja blir tokig.....