• GBGTjejN

Funderar på att skaffa hund. Boxer eller boxerblandning.

Har hittat en jätte söt tigrerad tik. 50 % Boxer, 25% Dalmatiner, 12,5 % Dobberman & 12,5 % Golden. E den nåt att satsa på eller va tycker ni?

• Svar på tråden Funderar på att skaffa hund. Boxer eller boxerblandning.
  • Flindran

Personligen tycker jag inte man ska satsta på en sån blandning, det är aldrig bra med blandningar där det finns både kamphund (boxer) och vakthund (dobbis) men det behöver ju inte bli dåligt, det beror ju på hur mycket erfarenhet du har av hund åxo, men som försthund skulle jag inte rekommendera det.

• Tigerunge

Hoppas att du har väldigt mycket tid för att vara ute och motionera med den.Alla tre raser är ju oerhört motionskrävande.
    Boxer har jag haft och det är en underbar hund och väldigt bra som familjehund.

• Lychee

Satsa på en renrasig boxer istället, en mix är en mix av alla de raser som du beskrev där uppe vilket innebär att du måste veta hur alla de raserna är, för att kunna uppfostra den på rätt sätt.

• prinsesstårtan

Har ni haft hund förut?

Både Dobberman, dalmatiner och boxer är olämpliga förstagångshundar då dom kräver jätte mycket av sin ägare. Både dalmatiner och dobberman får lätt problem med psyket.

• Kantarellen

Väldigt olika hundraser i blandningen, så det kan bli en hund som kräver extremt med kunskap och erfarenhet. Jag skulle avråda från den typen av blandningar!

• GBGTjejN

Visst e de bäst me renrasig, men man måste ju ge blandisarna en chans Glad

• prinsesstårtan

Jag älskar blandisar det är inte det!

Men alla de hunraserna du har beskrivit är EXTREMT mottionskrävande, behöver mycket, hård och konsikvent uppfostran av hundvan.

Jag har hadt hund hela livet ( varav en dobberman) jag skulle inte släppa in en sån hund du har beskrivit i min famiolj om det fanns barn med i bilden.

• GBGTjejN

prinsesstårtan. Varför inte??

• Zaria

Skulle hellre satsa på en renrasig, den blandningen låter som att det kan bli en väldigt "jobbig" hund.

• Kantarellen

Har själv blandras och bättre hund kommer jag aldrig få, hon gör allt för mig... Så det är inte blandraser jag är emot! (aveln är ju en sak, men nu pratar vi individ)

Blandningen i hunden du beskriver har väldigt olika mentala egenskaper, säg en golden som älskar allt och alla, och en doberman som vaktar mot främmande mäniskor, vad blir resultatet? Jätekul tills hunden kommer på att den vill ju vakta lite också. Hunden kommer helt enkelt ha så många skilda egenskaper och därför bli SVÅR att hantera.

Svar på tråden Funderar på att skaffa hund. Boxer eller boxerblandning.