• suzziluzen

Laktos- och glutenfri tårta?!

Jag fyller år nästa vecka och tänkte baka en tårta och ta med till jobbet! Men vi har en som är gluten- och en som är laktosintolerant. Och det är så tråkigt när folk köpter/bakar saker och inte tänker på dom! Så nu skulle jag vilja göra nått som alla kan äta!
    Har funderat lite på att göra en vanlig gräddtårta men att byta ut vetemjöl och grädde till produkter dom tål.
    Men finns det nån här som har nå bra tips på tårta/bakverk som är speciellt lämpade för dessa allergier? Alla tips mottages varmt!!

• Svar på tråden Laktos- och glutenfri tårta?!
  • Blå Flygare

www.allergimat.se

Där går att söka recept. Jag skulle baka på laktosfri mjölk/ sojamjölk/risdryck, inte på havre-produkter, för inte alla som är glutenintolleranta kan äta havre-produkter. Om mjölk ingår i receptet

• Blå Flygare

Mjölkfritt margarin: keju mjölkfritt. Finns även ett par flytande margarin som är mjölkfria.

• ida06
    www.semper.se har mycket gluten recept & det är ju bara å byta ut till mjölkfritt margarin istället.
  • AER73

Bra tänkt tycker jag, det är inte kul att jämt titta på när andra får gott fikabröd bara för man är allergik eller intollerant.

Du kan köpa glutenfritt mjöl på affären. kolla bara så att det är mjölkfritt också många glutenfria mixar innehåller mjölk. Sen byter du bara ut mjölet mot det i det vanliga i receptet du brukar använda. lite mer glutenfri mix brukar vara bra att ta. Sen köper du mjölkfritt margarin (är inge fel på det, du kan använda det som blir över hemma är som vilket margarin som helst).

Sen är frågan om det är laktos eller mjölkprotein hon inte tål (är viktigt att man har koll på skillnaden många blandar ihop det och tror det är samma sak) Är det laktos så finns det laktosfri grädde att köpa. Smakar som vanligt lovar att ingen annan märker skillnaden. Är det mjölkproteinet hon inte tål är grädden svårare att byta ut då skulle jag välja en tårta utan grädde eller göra special bara till den som inte tål.

• olpansfamilj

det finns att köpa färdig dajmtårta!!!!! (kolla i frysdisken)

• Blå Flygare

men daimtårtan är väl knappast laktosfri???

• Blå Flygare

Från hemsidan, har fetmarkerat laktosen i innehållsförteckningen (laktos = mjölksocker) Med andra ord, den är smäckad med laktos!

Almondy Mandeltårta med DAIM®
    400g, 6-8 bitar
    Ingredienser: Socker, äggvita, grädde, äggula, smör (7,5%), mandel (7%), aprikoskärnor, vegetabiliskt fett, kakaosmör, kärnmjölkspulver, pulver av delvis skummad mjölk, kakaomassa, mjölksocker, smörfett, sockrad kondenserad skummjölk, sirap, farinsocker, emulgeringsmedel (sojalecitin), ytbehandlingsmedel (maltodextrin, gummi arabicum), salt, arom. Kan innehålla spår av jordnötter.

Näringsvärde per 100g:
    Energi: 1850 kJ / 440 kcal
    Protein: 11g
    Kolhydrater: 37g
    Fett: 28g

Allergiinformation:
    Innehåller gluten: Nej*
    Innehåller laktos: Ja
    Innehåller ägg: Ja
    Innehåller sojaprotein: Ja
    Innehåller nötter: Nej (endast mandel) ? Kan innehålla spår av jordnötter.

• Blå Flygare

Oj, missade att fetmarkera grädden!

• hemlighetsfull 84

Min sambo har glutenallergi. Min erfarenhet är att vara så snål med mjölet som möjligt. Det blir kladdigt men för mycket mjöl göra att kakan blir jätte torr.

Kanske använder jag fel recept men har använt recept som är gjorda för glutenallergiker och använt "vanliga" recept men bara bytt ut mjölet.

• AER73

Min erfarenhet är lite mer glutenfrimix än mjöl (inte mycket) men det kan ju ha att gör med vilken mix man använder? Angående sockerkakor och liknade smetkakor i alla fall.

• suzziluzen

Tack för alla bra svar!! Nu gäller det bara att välja vilken av alla godsaker jag ska göra!

• olpansfamilj

blåmyran det finns en dajmtårta som är både gluten och laktosfri att köpa!!!! Eller har dom tagit bort den nu????

• MaijaO

Svägerskan är både gluten och laktosalergiker. Hon brukar göra en marengtårta i långpanna som hon fyller med sylt. Jättegod! Ska kolla om jag hittar receptet.

• ÄngelBängel

Håller med Maija, det godaste brukar bli att baka något som är fritt från gluten och använda mjölkfritt.

Marängtårtor, tårtor med nötbotten osv.

Svar på tråden Laktos- och glutenfri tårta?!