• Mialid

Hur äter ni chokladtoppar (Mums, mums liknande)?

När jag och min man för ett tag sedan åt chokladtoppar (ni vet sådana där med vitt skum inuti, kex i botten och choklad med eller utan kokos runtom) såg vi att vi åt dem helt olika. Jag åt upp kexet i botten först medan min man gjorde tvärtom och åt kexet sist.

Hur gör ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-21 14:34:25:
    Ni kan väl förresten skriva vad ni brukar kalla dem. Vi brukar väl oftast säga kokostoppar.

• Svar på tråden Hur äter ni chokladtoppar (Mums, mums liknande)?
  • principisessan

det är ju ungefär som att äta popcorn.. man kan inte bara ta en utna man (jag) MÅSTE trycka in så mycket som möjligt och sen försöka äta med munnen stängd.. funkar sådär

• Morpan

Mumsmus, men äter dom helst inte alls!!

• Isfjord

Snyft, kan inte rösta.
    Ibland äter jag botten först.
    Ibland äter jag chokladen först, sedan skummet.
    Ibland äter jag bara på.

Viste ni att alla Svenska tillverkare köper kexbottnarna från samma ställe? Ska tydligen ligga i ett industriområde utanför Jönköping.

• Mialid

När jag pluggade så lärde jag känna en tjej från Göteborg och hon kallade dem för munkar. Jag hade aldrig hört det uttrycket på just de här godsakerna även om jag själv bor bara ca 10 mil norr om Gbg

Är det förresten någon som vet om det är sant att dessa har rekommenderats från Vikt Väktarna istället för andra kakor. Har för mig att min bästis mamma pratade om detta när hon var med i VV, det är i och för sig en herrans massa år sedan, men om det är sant kan man ju njuta med riktigt gott samvete.

• Solan01

Jag kallar dem Gräddbullar! Och jag äter dem uppifrån... mums!

• Isfjord

Det kan nog stämma, för det är till 99,9999% luft.

I högstadiet tog vi en mumsmums och ställde den i en vacumklocka med glaskupa. Sedan sög vi ur all luft, chokladen sprack och mumsmumsen det vita skummet fyllde hela glaskupan. Den var ca 15cm i diameter och 25cm hög. När vi släppte in atmosfärtryck igen låg choklade utspridd i flagor, men i övrigt normal. Kexet såg normalt ut, men det vita? Tänk dig att du tar ett vanligt Toy eller liknade litet tugggummi, dela det på mitten och tugga en stund. Ungefär som det halva, vältuggade tugggummit såg det vita skummet ut efter att vi tagit bort all luft.

• Angel1978

jag äter de nog bara rakt av..
    Är göteborgare och säger munkar om dessa goda saker, men eftersom jag bor i södra halland så har jag fått lära mig att säga gräddbullar, för annars får jag en flottyrring istället..

• Tudor 05

jag säger mums-mums mest, annars chokladtoppar (alla är det ju faktiskt inte cocos på...). Munkar??? är en helt annan sak i mina öron...

Jag äter dem iallafall från "sida till sida".

• MrsNelson

Underbara jag
    men donuts är det ju hål i?
    Mycket förvirrande det här...

• underbara jag

nelson

här kallar vi även dom för donuts

• Torelia

Jag brukar lägga den (mumsmumsen) på ett fat och stoppa in i micron i några sekunder, då sväller den och chokladen smälter lite, sen äter jag den med sked. Rekommenderas!!!

Om den står för länge i micron så sprängs den, inte så kul att rengöra efteråt så håll koll på tiden...

• OZgirl

Jag kallar dem för mumsmums eller augusta jansson (fast då är de cylindriska)!

Äter genom att bita hål genom choklad och kex på sidan och sen försöka slicka i mig så mycket vitt skum som jag når. Sen gör jag om det!

Munkar för mig är flottyrringar.

Computer says no...
  • trollkarl

kunde inte rösta, men jag äter allt på en gång, rätt in bare

• Gul13

Gräddbullar ... är från Skåne ... äter från toppen och slänger snusk-kexet.

• Isfjord

Micra dem var något nytt. Men de går utmärkt att frysa och sedan tina, eller äta frusna.

• Emab

Jag äter gräddbullar med toppen först och gillar även att micra dem!

Svar på tråden Hur äter ni chokladtoppar (Mums, mums liknande)?