• Snarkofagen

Recept på salladsdressing?

Är det nån som har lust att byta lite recept på salladsdressing? Jag brukar köra klassiskt, d v s vinäger (vit- eller rödvinsvinäger), olja, salt, peppar och vitlök. Men min man börjar tröttna på den efter alla dessa år. Hehe, kanske inte så konstigt.

Vill gärna ha recept på en urgod som ska innehålla fransk senap, vitlök och dill. Mmm... Nån som har?

Slurp, dags att påbörja matlagningen!

• Svar på tråden Recept på salladsdressing?
  • jossefina

TS: Kan du ge en exaktare beskrivning på din egen dressing?
    Låter enkelt o gott.
    Tyvärr har jag inget recept att tipsa om, brukar mest köpa färdigt.

• TinaElisabeth

Jag brukar hälla på olivolja, balsamvinäger, salt och peppar när jag gör vanlig grönsallad till maten eller så. Det är supersmarrigt.

Vill du göra en riktig dressing kan du blanda gräddfil (eller yougurt), pressad vitlök, flytande honung och kryddor du gillar. Det passar till det mesta! (Jag brukar ha det till nachos, bakad potatis och färsbiffar!)
    / Tina.

• Skusan

1 msk olivolja
    1½ msk balsam vinäger (äpple)
    1 msk citronsaft (gul plastcitron)
    salt
    peppar
    Italiensk salladskrydda

häller bara ingredienserna på salladen och blandar om, gott och jag tröttnar aldrig.

• nightnurse

2 delar olja, 1 del vitvinsvinäger
    Ett par tsk dijonsenap
    2-3 klyftor vitlök (beroende på hur mycket vätska man har i förstås)
    Örtsalt (med chilismak)
    Strösocker (ung. lika mkt som salt)
    Oregano
    Svartpeppar eller vitlökspeppar

Blanda väl!

Mmmm... goodie!

• Snarkofagen

jossefina: Den klassiska blandningen för dressing är alltid 2 delar olja till 1 del vinäger. Eftersom vi är 2 i familjen, tar jag 2 msk olja till 1 msk vinäger, pressar sedan i 1 vitlöksklyfta, saltar och pepprar "efter tycke å smak" (det där lär man sig efter ett tag) och blandar.

Jag gör min dressing i en separat kanna och sparar i kylen. Häller man dressingen på salladen, gör vinägern så att salladen mjuknar. Jättegott visserligen men trist om man ska äta om 20 minuter. Sladdrig sallad gör väl ingen glad.. :o)

• ImLost

blanda turkisk yoghutr med med lite vinäger och majo , pressa i vitlök , italinesalladskrydda , curry eller vad du nu vill ha ..gott gott !

Svar på tråden Recept på salladsdressing?