• Huumlan

Längd på menscykel kontra födsel

Jag undrar om nån av erfarenhet vet nåt om menscykelns längd har nåt att göra med när födseln blir..Jag menar att kort menscykel skulle leda till att barnet snarare kommer FÖRE bf än efter bf.Hörde talas om att menscykeln ska stå i relation till överburenhet etc.Svammel??Eller.-..??

• Svar på tråden Längd på menscykel kontra födsel
  • Pernilla3

Du är ju lite inne på rätt spår. Men bf regleras ju på ul och man mäter barnet och anledningen till att man kan bli flyttad är ju beroende ägglossningar. Så bf ändras ju efter hur gammalt barnet anses vara. Så långa resp korta menscyklar kan ju spela roll om man räknar på tradiotionella sättet dvs den som är baserad på en menscycekel på 28 dagar och ägglossning på dag 14. Men det brukar ju justeras på ul om man har en cykel som är längre eller kortare tex då flyttas man ju och så utgår man från det bf. Så i slutändan brukar det ju bli rätt iaf. sen har ju ul en marginal på +- 2 veckor och så kommer ju bebisarna när de vill iaf =)
    Kanske blev svammel nu men hoppas du förstod något av det iaf =)

• Nena70

Det har väl bara med ägglossningen att göra, eller? Om man beräknar BF från sista mensens första dag så har en kvinna med lång menscykel (mer än 28 dagar) antagligen blivit gravid senare än en med kort menscykel, eftersom ägglossningen har inträffat senare i det första fallet, och borde därför ha högre chans gå över tiden. Men när man bestämmer BF mha UL borde menscykelns längd inte ha någon betydelse. Om jag inte har missat något?

Svar på tråden Längd på menscykel kontra födsel