• Anonym

kan man dra sig ur ett muntligt avtal?

Som rubriken lyder.

Vi har haft kontakt med en man på internet som vi ska köpa en barnvagn av.
    Har kommit överens om pris och allt och vi ska betala nästa vecka.
    Nu har jag fått reda på att denna person är oärlig och många har blivit lurade på grejer.
    Folk som satt in pengar men inte fått några varor sen och en del som fått grejer men skicket har varit jättedåligt.

Jag vill inte bli lurad på våra surt fördärvade pengar.
    Kan jag dra mig ur köpet?

• Svar på tråden kan man dra sig ur ett muntligt avtal?
  • FlamingRed

Ja det klart ni kan...

Ingen kommer nånsin dra det vidare om ni bara säger att ni ångrat er.

• LovleyBaby

Ring o säg att svärmor kom över o hade köpt en barnvagn till er eller vad som helst , en vit lögn skadar nog inte!

♥ Älskar min familj ♥
  • Therese6699

Det är säkert okey att dra sig ur. Men ett muntligt avtal är lika gällande som ett skrivet. Sedan är det ju mycket svårare att bevisa.

Det finns ju tjänster för att komma runt det där med att man skickar pengar och inte får varorna. Nu kan jag inte komma på rak komma på vad det heter. Men om man går in på tradera så tror jag det finns beskrivet där.

Tess

• Flisans mamma

nja ett muntligt avtal är ju lika bindande juridiskt som ett skriftligt, men hur ska han bevisa att ni hade ett avtal det går ju aldrig att bevisa. Men prata med säljaren det brukar ju gå att lösa.

• Kaosspassageraren

Precis som Therese säger gäller muntliga avtal som skriftliga. Om ni har fått info som tyder på att motparten inte kommer att stå fast vid sin del av avtalet kan ni backa, utan att egentligen råka i klistret.

Och som Flaming Red skriver, ingen kommer att dra det vidare. Skönt att ni fick reda på det i tid!

• Anonym

Jag har fått höra att denna människa är känd av polisen och har även hotat folk som inte köpt.

Herregud vad har vi gjort!

• Anonym

Hur ska jag våga säga till säljaren att vi inte vill ha vagnen?

• Kaosspassageraren

Ojdå!

När privatpersoner handlar av varandra gäller Köplagen. Enligt köplagen (61 §) får en part låta bli att fullgöra sin prestation (dvs för er del att ta emot och betala varan) om "det finns starka sklä att anta" att er motpart inte kommer att uppfylla sina förpliktelser, dvs att skicka varan i överenskommet skick.

Köparen har alltså inte rätt att hota er om ni har på fötterna och det har ni väl förmodligen om en köpare skulle gå så långt som till hot.

Kan vara skönt att veta att ni -om allt stämmer- alltså inte gör ngt fel. Men ni måste vara tydliga och tala om att detta är anlendingen till att ni inte vill fullfölja köpet.

• Anonym

Bara o bryta...har ni inte skrivit på något så kan han ju endå inte komma vidare med det.
    Jag skulle inte ens ringt...men men...det är ju jag.
    Är han oärlig så kan ju ni oxå vara det

• Julias mamma

Säg att ni -fått- en vagn och att ni inte behöver köpa en längre...

• Anonym

Säljaren har alla våra telefon nummer och enkligt den infon vi har fått är det en känd bedragare som inte ger sig i första taget.

När vi har pratat med honom har han verkat trevlig och något tjatig om saker.
    Han har erbjudit oss massor grejer och velat sälja.

Men vi tänkte inte så mycket på det eftersom vi tyckte att han verkade okej

• lurv

Hur ska du få vagnen? Ska han skicka den när ni har betalt? Om så är fallet så be honom då skicka den med bussgods mot efterkrav. Vägrar han att göra det så säj helt fräckt att ni har blivit lurade innan när ni har betalt i förskott och at ni inte vågar göra så en gång till. Poängtera att du tror säkert inte att han är oärlig men nu har du ju blivit bränd en gång redan. Detta kostar dej 50:- extra har jag för mej.

Har han en vagn att skicka så har han säkert ingenting emot att gå med på detta, har han ingen så klarar ni er från att bli lurade iallafall.

Alternativet kan ju vara att hämta den själva eller kolla med nån om de kan hjälpa er att hämta vagnen och betala den kontant vid hämtningen.

Svar på tråden kan man dra sig ur ett muntligt avtal?