• Anonym (orolig)

Vad kollar hyresvärdar med/på kreditupplysningen? Hjälp *orolig*

Hej!

Jag är så nervös att jag håller på att trilla av pinnen nu....har chans till en ny fiiin lägenhet och hyresvärden ska göra en kreditupplysning nu under dagen och jag undrar vad de kollar?

Vi har inga betalningsanmärkningar men för ca 2½ år sedan gjorde vi en maaaaaassa kreditupplysningar för vi behövde lån som vi för övrigt inte fick och vi visste inte om att massor med kreditupplysningar sänkte ens kreditvärdighet, den där poängen som kreditföretagen räknar på och nu är jag LIVRÄDD för att detta ska ställa till det för oss med lägenheten...

Hur är det, kollar de bara efter betalningsanmärkningar eller kollar de annat också??

NERVÖS är bara förnamnet....

tack på förhand!

• Svar på tråden Vad kollar hyresvärdar med/på kreditupplysningen? Hjälp *orolig*
  • Emil06

Vad jag vet så är det bara betalningsanmärkningar de kollar efter! Det e ju en kreditupplysning.

• Anonym

Vissa kolla även på hur många upplysningar som är gjorda, men dte är väl bättre att säga som det är då? Innan de "underkänner er"

• jummie

Men kan en hyresvärd verkligen se hur många kredtupplysnignar som är gjorda? Trodde det bara var banken som kunde se sånt.

Hyresvärden får väl bara veta om ni har betalningsanmärkningar, det är ju det enda som är intressant för honom.

• Anonym

De kollar på betalningsanmärkningar .. har ni inga är det lika med att ni sköter er ekonomi. Jag tror faktiskt inte ni behöver vara så oroliga.

Vi bytte för några månader sedan vår lgh och vi har en del kreditupplysningar gjorda ... men det gick hur bra som helst därför vi inte har några betalningsanmärkningar.

Håller tummarna för dig men jag tror ärligt inte du behöver vara orolig

• jeeri74

Jummie, på det papper som man får hem när någon har tagit en kreditupplysning på en, står alla kreditupplysningar man har gjort inom vissa år (kommer ej ihåg hur många) och den som tar kreditupplysningen får samma uppgifter.

• jummie

jeeri: men är det inte olika info för olika sökare? Om jag köper saker på avbetalning på tex Onoff får de reda på samma saker då?

• jeeri74

Jummie.. hm.. vet icke.. Jag _tror_ det. Det som stått med för oss var lån (vilket ju ts hade), telefonabbonemang, försäkringar osv..
    Man får ju alltid hem ett papper när någon tar kreditupplysning på en, så får man ett från onoff borde det stå med.

• Anonym (orolig)

Tänkte bara berätta att det blev lite klydd med upplysningen faktiskt...de kollade INTE bara efter betalningsanmärkningar de kollade även vår inkomst förra året vilket inte var så bra för vi har båda studerat, men det löste sig med att vi ordnade en borgenär...

Men som sagt kan vara värt att veta att de inte alltid endast kollar efter betalningsanmärkningar!

Har dock aldrig varit med om att de kollat inkomsten på detta vis tidigare!

• Anonym

Fast det är väl inte så konstigt att de kolla inkomsten.. När jag köpte bostadsrätt tror jag både banken och bostadsrättsföreningen ville ha inkomst uppgifter, och när vi sålde lägenheten ville mäklaren ha inkomst för de nya som han skickade till bfr. Det är väl för att de vill veta att man har tillräcklig inkomst för att betala hyran/månadsavgiften.

• Anonym (hyresvärd)

Jag är hyresvärd, och jag kollar framförallt betalningsanmärkningar men även självklart årsinkomst.
    Det är ju intressant om kommande hyresgäst har inkomst som klarar en lägenhet.
    Hur många kreditupplysningar som gjorts tidigare är inte intressant för mig.

• Anonym (Hyresadmin)

Jag gör en UC och där står inkomst, ev betalningsanmärkningar och tidigare förfrågningar.
    Är det många tidigare förfrågningar så står det avslag på en UC som jag tar ut(pga de inställningar vi har). Men jag tittar först och främst på inkomst och anmärkningar. Sedan ser jag vad det är för typ av förfrågningar och vid vilken tidpunkt de är gjorda. För vi antar att dessa förfrågningar har en anledning.

Svar på tråden Vad kollar hyresvärdar med/på kreditupplysningen? Hjälp *orolig*