Negativa bonusar dagarna efter växlingen
Jag kan känna igen mycket av det du skriver, fast för mig har det handlat om min bioson.
I ditt fall kan jag till viss del tro att det handlar om just lite tonårsoförskämdhet, annars så tror jag att det kan vara ett positivt tecken ( även om det för er är väldigt jobbigt).
Min son bor växelvis hos oss och hemma hos sin far och hans nya familj. Nu ska jag tillägga att min son inte är direkt så "utsvävande " som dina bonusar, men han har ofta en fruktansvärd attityd de första dagarna när han kommer hem.
När detta startade visste jag inte alls vad det berodde på, jag som gör allt för min son och ger honom så mycket kärlek både ord, tanke och handling. Hur kunde han vara så här mot mig.
Det gick så pass långt att jag hade ett möte med skolkuratorn för att diskuttera situationen och få råd. Hon sa saker till mig som verkligen har satt sig och som gör att jag nu kan hantera detta bättre.
- Att din son får detta beteende när han kommer hem till dig handlar nog om att han känner fullständig trygghet hos er och vågar släppa ut hela känsloregistret, något som han inte kan/vågar eller vill hos sin far. Han vet att han får vara arg, ledsen, glad osv och visar det då, efter en vecka hemma hos sin pappa.
Att ni har dessa problem kanske just beror på detta. När barnen är hos sin mamma kanske de måste hålla igen pga hur mamma mår eller att mamma har svårt att ta pappa osv. De kanske då känner sig trygga och " frisläppta" när de kommer till er. Visst är det jobbigt, man känner sig attackerad i vissa situationer, men barnen verkar så stora att ni borde kunna prata med dem.
Jag önskar er lycka till!!!