• Ankaret

Inkubationstid magsjuka

Vi ska snart åka på semester utomlands.
    Hur länge ska kan magsjukebaciller ligga på lur???

En pappa var magsjuk mån-tis.
    Fredag kväll veckan efter blev dottern sjuk, kräktes en gång fredag, söndag och måndag.
    Söndag morgon blev mamman magsjuk.
    Måndag morgon blev en gäst sjuk.

Vi var alltså på fest hos den magsjuka flickan, det är bara mamman o mormor som har blivit förutom henne.

Nu till den stora frågan:
    Tror ni att det var pappans baciller de andra åkte på efter nästan 11/2 vecka?
    Alltså behöver vi vara rädda för att åka på det ca 11/2 vecka efter de andra (då är vi utomlands) eller var det andra baciller de hade fått?

• Svar på tråden Inkubationstid magsjuka
  • nyth

Det var förmodligen andra baciller, man brukar prata om 48 ibland 72 timmar efter sista kräkningen som man fortfarande kan smitta..

Cajsalisa- Född i augustis första timme.
  • Ankaret

Tack för ditt svar. Jag vet ju att det är så, men så sätter spökena i huvudet fart och tänker o tänker.
    Ingen annan som har något att tillägga??

• Viktoria74

Om du inte har haft det hemma hos dig så ska du inte kunna bli sjuk så långt efter. Har man varit sjuk hemma och inte fått bort allting kan bacillerna ligga på lur, i alla fall i teorin. Jag hängde inte riktigt med i din beskrivning, var ni hemma hos någon som var sjuk?

• javalady

Inkubationstiden sägs vara 10-50 timmar.

Magsjuk person sägs ju kunna smitta upp till 48 timmar dock efter sista kräkningen.

Sen - om ni haft det hemma - bacillerna kan sitta kvar i kläder, filtar ect om man inte tvättar dem tillräckligt varmt (vad som är tillräckligt kan jag dock inte redogöra för).

Men ta det lungt, har ni inte fått det 1½ vecka senare så är det förmodligen ingen större risk att ni fått det från era tidigare nämnda bekanta.

• Ankaret

Vi var alltså hemma hos en familj där pappan hade varit sjuk för 1 1/2 vecka sedan, dottern i familjen kräktes kvällen innan vi var där, hon var alltså magsjuk då, fast det trodde inte familjen, de trodde det var något annat. Sedan var hon sjuk i några dagar till.

Sedan blev alltså mamman och även mormodern sjuk någon dag senare.

Svårt att förklara, kanske blev det klarare nu. Jag var alltså på fest hos dem för exakt en vecka sedan.

• Stumpan82

Har ni inte kännt något efter 48 timmar så är ni nog inte smittade

Mamma till Emelie 060913
  • Viktoria74

Jag tror också ni klarat er i och med att andra blev sjuka ganska snabbt.

Svar på tråden Inkubationstid magsjuka