• Sebastians mamma

Hypoton

En fråga tog fram min sons förlossningsjournal och läste nåt som jag tidigare missat.

Såhär har man skrivit:
    Upplevs hypoton. Se FV II

• Svar på tråden Hypoton
  • Mamma till 2 guldklimpar

va vad är d för ngt?? puff

• Sebastians mamma

Anledningen att jag frågar är att han har fått diagnosen Hemiplegi.

• Trinie

Betyder att barnet är aningens slapp, har låg muskelspänning.

• nutra

Säger som trinnie,vår dotter är också hypoton. Men man kan ha det olika svårt,det brukar vara ett symtom på att något kan vara fel.

• Sebastians mamma

och nu 3 år senare kan man ju undra att INGEN sa ngt på BB,
    Idag har alla pusselbitar fallit på plats...
    Symtomen fanns ju där men ingen verkade reagera på att ngt faktiskt var fel....

• cmolin77

Hypoton är vad jag förstått en slags muskelförslappning. Det betyder inte (enligt var Physio Therapist) att man har mindre muskler, bara att musklerna är slappar och inte lika spända som de kan vara. Men man kan träna upp det och bara för man är hypoton som liten behöver det inte betyda att man är det alltid.
    Vad jag vet har det inget med blodtrycket att göra.

• nutra

Det stämmer,vår dotter har tränats upp jättebra. Men det blir väldigt uttalat när hon är infekterad. Men jag tror inte att det alltid går att träna upp för det är beroende på vilken diagnos man har. I bland är det tecken på hjärnskada,kromosomer och ibland vet man inte. Så det är nog väldigt inviduellt. Jättedåligt att dem har missat,det gjorde dem för oss också  men nu har vi jättebra vård och kan inte få det bättre.

Svar på tråden Hypoton