• Asala

Recept med kondenserad mjölk?

Är lite sugen på att prova något nytt! Är det nån som har ett smarkigt recept där kondenserad mjölk ingår????

• Svar på tråden Recept med kondenserad mjölk?
  • Jessica K

ooh en kompis gjorde en paj en gång med kondenserad mjök, banan och vaniljvisp. Supergott! Speciellt då den hade varit fryst! Ska leta lite...

• Jessica K

Hittar tyvärr inte... men tror att det kom ifrån typ Veckorevyn eller någon tidning.

• Tjej 83

har du fårr recept än? ananrs har jag nog ett hopaps ja sprade det

• QuteCat

den heter banoffipaj..

med digestivebotten
    2 burkar kokad kondenserad mjölk
    bananer och vispad grädde mumma!

• QuteCat

Eller key-lime paj

eller.. en vanlig fruktsallad som man ringlar kondenserad mjölk över

eller kokar den en stund (i burk) och har det som kola-toffie-sås till glass

• Comedia

Gör en Key-Lime Pie! Supergott. Också en digestivebotten, sen blandar du kondenserad mjölk, äggula och lime till fyllningen.

Finns recept t ex på tasteline. Tips att ta lite mer lime än vad receptet säger!

• Alicat

Alternate SUPER-THICK Sauce Recipe (confirmed to be excellent)

2/3 cup canned sweetened condensed milk
    1/4 cup white vinegar (ättika utspädd, inte vinäger)
    1/2 tsp garlic powder
    Follow the same instructions as above, except that you really need to stir for a long time to get the condensed milk and vinigar mixed properly. Do not be alarmed. Stirring this recipe for a long time will not make it thin. Leave set for a few minutes and you will be able to turn the bowl upside down and none of it will pour out.
    Please note, the amount of sauce provided in this recipe will likely last two servings at most (if used properly). I find that the sauce can be made in larger batches and survives an unnaturally long time in the fridge.

serveras till pizza (typ amerikansk) och "vitlöksfingrar" (pizza med ganska tjock botten, och bara vitlök och ost på, skuren i 4 cm breda skivor) det låter läskigt men är faktiskt gott. Receptet blir bättre än från pizza shoppen! Det är typiskt för kanadas östkust, särskilt Nova scotia. Gör det till min man när han längtar hem ! hrhrh

det enda jag nånsin använt kondenserad mjölk till :)

• Alicat

det heter alltså "Donair Sauce" fick viss inte med det ^^

• Tjej 83

men det finns ju ett recept på burken. de ja har är snarlikt det.

• Litheo
    Banoffepaj  200 g digestivekex 100 g smör 2 burkar kondenserad mjölk 3 st bananer 2 1/2 dl vispgrädde 25 g choklad, mörk

Koka de oöppnade mjölkburkarna i 3 timmar, hela tiden täckt med vatten.

Smula digestivekexen, blanda ihop med det smälta smöret till en massa.

Bred ut kex-massan i en pajform med lös kant, smeta ut kolan, lägg på bananerna, bred ut grädden och lägg på riven choklad.

• butterfly0725

leche flan (efterrätt från filippinerna)

1 burk condenserad mjölk
    8 ägggulor
    0,5 dl mellan mjölk

caramel:
    1,5 dl socker

lägg i en kastrul och koka tills den smälter och blir amber färgad. häll i en rektängulärt panna (ej teflon belagt) eller brödpanna. se till att hela botten är täckt av caramel

blanda alla ingredienser tills färgen blir jämn. häll i smeten i pannan med caramel. lägga pannan i en vattenbad (kan vara en större pajform med lite vatten i. lägg vattenbad med pannan i i ugnen, 175 grad i 30 - 45 minuter eller tills smeten blir fast (kolla så att den inte blir overbaked). lossna kanterna genom att använda kniv på sidan av pannan, ta bort från pannan genom att lägga pannan över en tallrik så att caramel sidan blir ovanpå.

eller man kan också följa denna recept:

www.cooks.com/rec/view/0,1613,131177-251194,00.html

för en bild hur leche flan ser ut:

babycakes.blogg.se/160207143554_more_on_childhood_memories.html

• Modesty2000

Eller så kan du göra "Brigadeiros", godis från Brasilien superenkelt och klart på ett kick!

1 burk kondenserad mjölk
    1 msk smör
    4 msk kakao (men jag brukar ta 3..tycker det räcker)
    chokladströssel

Vispa ihop allt detta i en kastrull och koka upp under omrörning. När smeten släpper från kastrullens kanter eller smeten inte flyter ihop med en gång efter du dragit med sleven i botten tar du bort kastrullen och låter den svalna.

Sen kommer det som jag kallar överkurs...jag brukar helt enkelt ta en sked och sätta mig med ett glas kall mjölk och svulla men i Brasielien rullar de små bollar som sedan rullas i chokladströssel...bollarna ska vaar så stora/små att de får plats i knäckform.
    Detta har jag bara gjort en gång då jag lagade till jobbet...

Svar på tråden Recept med kondenserad mjölk?