Bedövning hos tandläkaren när man är gravid?
Ska på måndag till tandläkaren för att dra ut en visdomstand..usch.. men iallfall är det okej att bli bedövad och röntgad när man är gravid? Är i vecka 26 +1
Ska på måndag till tandläkaren för att dra ut en visdomstand..usch.. men iallfall är det okej att bli bedövad och röntgad när man är gravid? Är i vecka 26 +1
dom röntgar inga tänder när du är gravid
mina tänder har blivit röntgade som gravid, man får ett blyförkläde på sig
och bedövningen är ju lokalbedövning... De bedövar ju inte hela dig, så det skadar ju inte barnet...
Jag fick inte röntga idag, eller dom tyckte nog bara det var onödigt, fick en ny tid i höst för det, men har man blyförkläde på sig borde det inte vara några problem, hade varit skönt att få det gjort, blir svårare att ta sig dit när man har en bebis att ta hand om..
Varken röntgen eller bedövning är några som helst problem. Det enda man undviker att röntga är magen, om det inte är akut. (Min svärfar är tandläkare, så det är inget jag tror eller "Har hört" )
TACK!!!
Det är vad jag också har hört så jag blev så förvånad idag när dom inte ville göra det ( folktandvården) men jag vågade ju inte protestera direkt heller..
Vad gäller bedövningen så sa min första tandläkare att han skulle använda ett medel som inte innehöll adrenalin, då detta annars kan påverka negativt. Då jag sen bad min andra tandläkare om just en sån typ av bedövningsmedel sa hon att hon ändå alltid använder den bedövningen, så det var ingen skillnad. Däremot tyckte hon att det var onödigt att ge sig på visdomständerna som ska dras ut nu innan förlossningen, en så stor påfrestning kan man hellre vänta med.
Jag drog ut en visdomstand for nagra veckor sedan (men de hade redan en panorma-rontgen av mina tander sedan tidigare sa det behovdes inte ta nytt). Lokalbedovning och sedan drogs tanden... det var inga problem, tog ca 10 minuter.
Jag tror de tar stallning beroende pa hur illa tanden ar om de ska dra eller ej. Bade min gyn och tandlakare tyckte det var mycket battre att fa ut tanden an att jag skulle fa en infektion och masta ta antibiotika som gravid. Men det ar ju individuellt...
Jag opereRADE in en titanskruv i käken när jag var gavid i v. 32
då röntgar dom jätte mycke och det är en rätt stor operation som tar 1-2 timmar.
Jag fick bara lokalbedövning eftersom jag var gravid annars får man lungnande och nån nerv bedövning också.
Det gick ju bra trots allt men jag önskar att jag hade fått de andra också.
jag kunde tyvär inte vänta eftersom jag skulle fylla 20 3 mån senare å då skulle jag få betala själv
Jag har nyss varit hos tandleäkaren och påde dragit en tand och börjat en rotfyllning. Röntgen och bedövning är inga somhellst problem. Tandläkaren och BM rekomenderade en undersöknig eftersom tandköttet blir påverkat av hormonerna när man är gravid. Det är lättare att få infektioner och blödningar i munen.