• Svar på tråden E-kolie-bakterie
  • MammaHela

e-colibakterien är vanlig bajsbakterie, den finns i dina tarmar.

Därför ska man torka sig framifrån och bak för att inte få in bakterierna i urinröret, och att man ska tvätta händerna efter man varit på toa och innan man hanterar mat

• luckysun

Ok, men hur kommer det sig då att Johnny Depps dotter fick problem med sina njurar..

• Maggis

Nu har jag inte läst artikeln men e-coli ( som alltså inte ska befinna sig i urinvägarna, utan i tarmen) är en vanlig orsak till UVI. Och en obehandlad UVI kan leda till njurbäckeninflammation och sepsis. Vilket i förlängningen kan ge njurarna rejäla problem.

//Maggis
  • Soffipropp78

Jag har/haft e-coli bakterier i slidan och livmodertappen. Fick blodiga flytningar när jag var gravid i v 8 och det upptäcktes genom en odling. BM sa att det inte var någon fara, för det var "snälla, naturliga" bakterier Men nu kan man ju börja undra... Fick antibiotika (kräm och vagitorer)så att det skulle försvinna. Är nu i v 17 och har inte haft några mer blodiga flytningar så jag hoppas det är borta nu!

• Maggis

Många bakterier är "snälla" och gör nytta så länge de håller sig på rätt plats. Hamnar de fel, kan de bli förfärligt jobbiga.

//Maggis
  • luckysun

Nej!!Tänk om vi kommer dö!!

• Maggis
    luckysun skrev 2007-03-23 17:05:12 följande:
    Nej!!Tänk om vi kommer dö!!
    Det är nog inget du behöver ha en massa ångest för. Det är inte allt för ofta som det blir dramatiskt.
    //Maggis
  • Tuc Tuc

Utan att ha läst artikeln kan jag berätta att det finns en speciell typ av E Coli som kallas EHEC, som kan ge blodiga diarréer och svåra infektioner som bla kan ge njurpåverkan hos ffa små barn pga av ett gift den utsöndrar.

Det är en OVANLIG bakterie, som ibland kan finnas hos boskap etc . Det var ett utbrott i HAlland förrförra sommaren, som kom av att en bonde hade vattnat sin salladsodling med förorenat vatten, kanske ni minns från nyheterna...?

Men som sagt. Ovanligt. Är ingen vanlig tarmbakterie...

• Cullinan

Lucky Sun -

När man har urinvägsinfektion är det oftast bajsbakterier (e-coli) som kommit i i urinvägarna.

Varför skulle du dö av det? Har du ens urinvägsinfektion...? Verkar något hysteriskt om jag får säga min åsikt.

Svar på tråden E-kolie-bakterie