• Svar på tråden E-kolie-bakterie
  • Cullinan

Anledningen till att det kommit upp i njurarna är för att om man inte behandlar urinvägsinfektion så sprids bakterierna upp dit.

• Cullinan

Fattar inte varför "ni" skulle dö av det? Har du och din dotter gått med obehandlad urinvägsinfektion de senaste månaderna eller vad?

• luckysun

Har hört att man kan ha UVI utan att knappt märka av det..läskigt......tänk om man får njurproblem helt plötsligt då??

• Cullinan

Ja, man kan ha UVI utan att märka det. Men när det kommer till njurarna så märker du garanterat av det. Det gör mycket ont och man kissar blod osv.

Man dör om man inte behandlar det om det väl går till njurarna, för då får man blodförgiftning efter ett tag.
    Men det går liksom aldrig så långt, för behandlings sätts ju in.

Förr i tiden dog man av det, innan det fanns penicillin och så.

• Lm71

Nu läste jag inte artikeln så nogrannt, men fick för mig att man inte riktigt fick klarhet i på vilket sätt hon blivit smittad,mer än att det vanligtvis smittas via mat & dryck (men det står inte att det är så hon smittats). Ville bara tala om att det finns andra vägar att råka ut för denna bakterie. Min son fick e-coli-sepsis när han var 1 månad gammal & det höll på att gå illa,men tack & lov repade han sig. I hans fall så var tarmfunktionen nersatt & han hade förmodligen någon form av enterokolit som gjorde att tarmväggen släppte igenom e-coli som läckte ut i blodbanan. Nu är hans scenario ovanlig & hör oftast ihop m att man har någon medfödd skada/sjukdom. Många organ kan ta stryk av en allvarlig sepsis, däribland njurarna.Min sons mjälte & lever tog stryk, däremot inte njurarna.
    Skulle inte tro att du behöver oroa dig om du/din dotter är fullt friska i övrigt. En uvi går sällan så långt som till sepsis...

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • Cullinan

E-coli i urinvägarna får man då man får in bajs från ändtarmen in i lilla muffen.

T ex genom att man torkar sig fel. Eller om man har stringisar som ligger och gnider mellan de båda hålen så att säga, och på så vis sprider bajsbakterier framåt till muffen.

• diadem

Hej!

Det finns egentligen ingen anledning att gå och testa sig om man inte har några symtom som tex blod i urinen, sveda, smärta osv. Det bästa är nog att försöka att inte oroa sig så mycket.

E.coli är en bakterie som finns i vår normalflora, en massa i tarmarna och de är ofarliga då de är där men så fort de kommer på fel plats blir de patogena, alltså sjukdomsframkallande. Torka dig rätt väg, undvik bad osv. om du vill vara på den säkra sidan.

Men försök att inte oroa dig för det finns så mycket farliga sjukdomar här i världen som vi inte ens vet om och det är kanske bra ibland för det är nog lätt hänt att man oroar sig i onödan.

• Tuc Tuc

Cullinan - det finns olika typer av E Coli. Vissa ovanliga stammar ger njurpåverkan - inte pga att bakterierna kommer upp i njurarna, utan av gifter som bakterierna bildar. Primärinfektionen är då oftast inte urinvägsinfektion, utan matförgiftning/smitta genom munnen t ex av förorendad mat eller badvatten.

• Cullinan

Tut tuc - Visst finns det även andra ovanliga former. Dock tror jag inte det är pudelns kärna i denna tråd, utan det är nog att TS kanske oroar sig lite för mycket om sådant hon inte borde fundera över.

• Tuc Tuc

Culliman - jo, visst. Men samtidigt är det ju en sådan typ av infektion som artikeln handlar om. Så spånar all in på urinvägsinfektion och det är ju inte det det handlar om. SÅ en sak är ju du och jag överens om iaf - att TS inte behöver bekymra sig

• Maggis

Vill minnas att det finns 6 olika e-colityper som är kända och som ger problem; främst med diarré och som man vanligast får i sig via livsmedel (smutsigt vatten i u-länder).

Den enda av dem som ev. ger njurskador är EHEC, vad jag vet. Och vanliga, obehandlade urinvägsinfektioner med aggressivt förlopp (fast det händer inte jätteofta). Kanske därför flertalet spånat in på UVI.

Hur som helst kan jag bara instämma med TucTuc & Cullinan - varför bekymra sig i så hög grad?

För övrigt fick jag mig ett fniss över AB;s faktakoll när de kallade orsaken till hennes sjuka "E-colivirus". Finns det ett sådant virus?

//Maggis
Svar på tråden E-kolie-bakterie