• Anonym (Nervös)

Hur känns klamydia

Jag hade sex med min jobbakompis efter en personafest, detta var i december och nu har jag börjat noja mig för om jag har fått klamydia. Jag känner inte något speciellt, bara när man känner efter.. Då spänner det i höften ibland och lite vid öppningen till slidan. Men om jag nu hade fått klamydia, borde det inte göra ont på något sätt vid det här laget då? Jag hade inte någon tanke på detta förens nu.. Innan var det mest på om jag var gravid, men efter att ha haft sex med honom sju gånger och fått normal mens så är jag inte orolig för att vara gravid, men nu nojar jag ju för detta i stället! Någon som man hjälpa mig? Jag mår jätte dåligt för detta!

• Svar på tråden Hur känns klamydia
  • Jacqueline

oftast känns det ingenting..men det kan visa sig som sveda när man kissar och klåda..
    man kan bli steril om man inte behandlar det.

• Anonym (Nervös)

Märker man det inte alls? Efter ett tag borde man ju känna att man har en sjukdom ju!

• Anonym

Jag fick klamydia av en kille jag dejtade, men jag kände inte av det. Han var däremot och testade sig och då fick jag veta att jag var tvungen att göra detsamma.

Asså sjukdommen kändes inte men om jag kollade där nere så var jag väldigt röd i läppvecket på båda sidor om öppningen. Men hade jag inte vetat om sjukdommen hade jag ju inte kollat där nere och sett detta.

Men om du misstänker att du har klamydia, gå och testa dig. Det kostar ju inget. Och för din egen säkerhet så du inte blir steril. Fundera en stund innan du går dit vilka du haft sex med senaste halvåret för du måste namnge så de kan skicka brev att dessa måste testa sig också.

Lycka till!

• Anonym (Nervös)

Men det är väl bara om jag är smittad? Jag har bara haft honom sen December. Men var testar man sig? Kan man gå till MVC? Kommer det stå i mina papper om jag får barn att jag var där och testade mig?

• Anonym

Du ringer en vanlig gynmottagning eller går till exempelvis vårdcentralen, där brukar det finns gynavdelning med öppen mottagning någon dag i veckan dvs drop-in.

Om provsvaren visar att du har klamydia så ringer dom dig och ber dig komma tillbaka för att hämta ut medicin mot det. Och under det mötet får du säga vilka du haft sex med senaste tiden. Du får då välja om du vill berätta för dom själv att dom måste gå och testa sig, men gyn skickar nog ut brev till dom också men det står inte ditt namn med nånstans.

Det kommer inte stå i dina papper att du varit smittad. Så det behöver du inte oroa dig för. Jag kände lite skam som gick dit för jag visste ju att jag troligtvis blivit smittad. Men dom är snälla men visst finns det gamla tanter som frågar varför man inte skyddar sig? Men dejtar man någon eller är kk så klart man litar på den att den itne har något.

Börja skydda dig bättre efter den här provtagningen om det visar sig att du inte har något. :) Var rädd om dig gumman!

• Anonym

Skulle det visa sig att du har klamydia får du berätta vilka du varit med. Antingen tar du kontakt med de du vet om själv och berättar att de ska testa sig för de kan vara smittade eller så lämnar du namn och mvc sköter det hela. Du ringer mvc för att testa dig. Det kommer nog antecknas i dina papper, men jag är VÄLDIGT osäker på det!

Man kan vara helt symtomfri av klamydia och i värsta fall leder en obehandlad klamydia till sterilitet!

• Anonym (Nervös)

Det känns som att jag måste testa mig, men han säger att han har testat sig och att han var ren, men sen har han haft en tjej efter det, innan mig så för henne är jag nervös. Hon ville skydda sig med honom, men han ville inte så då tänker jag att det säkert inte är något, men man vill ju inte att det ska antecknas även om jag inte har något ju!!! Pinit om jag sitter där med man och mage och de säger, ja du var ju här och testade dig mot klamydia!

• Anonym

Har svarat 19.58 och 20.07.

Vill tillägga att det kommer ju stå i journalen dom har på mottagningen att du vart där och ev blivit testad för att du har det. Men det är ignet som tas upp, iaf inte när du inte är själv i rummet med BM den dagen dus ka ha barn. Dom ahr ju tystnadsplikt och har inte rätt att nämna något sådant när du står för ev undersökningar för du blivit gravid och din nya man är med dig.

Men egentligen är det ju inget att skämmas för. Bäst är väl att berätta för den man en dag ska ha barn med att man haft en sån sjukdom. Tycker itne man behöver skämmas för det. Nöden har ingen lag ibland och träffar man samma kk flera gånger så klart man inte skyddar sig varje gång. Att ha sex med ex kondom är ju som att äta Kola med pappret på. :)

• Anonym (jag igen..)

Hehe svarar igen...
    Gav mig en signatur med så du vet att det är samma.

Asså barnmorskan får inte säga så som du skrev "ah det är ju du som var här och testade positivt för klamydia då". Hon har tystnadsplikt.

Tycker du kan gå och testa dig. Säg bara att du vill testa dig för du börjat träffa en kille. Du behöve rinte säga att ni redan haft massa oskyddat sex och allt sånt. Utan bara att du vill kolla att allt är lugnt.

Känns som du inte är så gammal, hur gammal är du? (inte illa menat, bara nyfiken)

• Anonym (Nervös)

Jag är faktiskt 24år iår så så ung är jag ju inte. Men jag är inte så erfaren av sånt här!

• Anonym (jag igen..)

Okej. Då är du ett år yngre än mig

Men jag var med nervös när killen jag dejta sa att han fått reda på att han hade klamydia.

Jag fick dessutom gå och testa två gånger för första testet blev fel. Ännu mer pinsamt tyckte jag för jag visste ju att jag säkerligen var smittad men det sa jag ju inte till BM.

Du har inte dags att få ut nya p-piller eller nåt då? Då brukar dom ju testa samtidigt...

• Anonym (m)

när jag fick klamydia fick jag sjukt ont i magen. Som värsta mensvärken. Gick konstant på smärtstillande. Sen sved det när jag kissade med. Men magontet var vad som fick mig att testa.

• Anonym (Nervös)

Ne jag använder inte ppiller.. Kör avbrutet eller för det mesta kondom, men det ville ju inte han använda.. Han sa att han litade på de tjejer som han haft sex med, att han bara skyddat sig om han var osäker.. Jag ska ringa på måndag, så vet jag med säkerhet! Hoppas man kan få en tid på tisdag.. Ska utomlands om två veckor så jag hoppas på att jag fått svar tills dess, men som du skrev..så kommer jag aldrig att vara oskyddad mer... Vill de inte äta kola med pappret på så får det va!!!
    Håll tummarna för mig!!!

Svar på tråden Hur känns klamydia