• trazzlan

Norska namn

Min man har norskt ursprung och därför tänkte vi att det vore roligt att vårt barn har ett norskklingande namn. Men eftersom vi bor i sverige bör det funka även här... Någon som har några roliga förslag på namn både pojk och flicknamn.

• Svar på tråden Norska namn
  • ängladans

hej! Om ni vill ha ett riktigt ursprungs norskt namn så är det väldigt vanligt med dubbelnamn i norge. Där väljer man ofta att kombinera namn från både kvinnans och mannens släkt till ett namn. Inte göra som svenskarna, att ha flera namn, där barnet inte använder alla namnen. Jag kan personligen tycka att norska typen av dubbelnamn inte alltid är så charmigt, ex. Sven-Bjarne m.m.
    Hoppas det kan vara till någon hjälp.
    /Ängladans

• fiffiluran

coola norska namn är Atle eller Ståle.. eller Jorill.. om jag inte hade vänner som hette så vore det givna alternativ till mitt barn.

• trazzlan

Vad mycket fina namn ni kommer med. Jättegulligt Undrar om det finns någon "namnbok" med norska namn på nätet eller någon sida att kolla på?

• Ida L

Om Sol nu är ett norskt flicknamn, är det ju kanonfint ju! =)

• norgesessan

Det var et tvillingpar i en norsk såpa som hette sol och måne tjej och kille....jag vet inte om man kan heta det på riktigt...sol kan man nog heta, for man kan ju heta solveig...

• babykaboom

Öyvind

Aira-Helen

Unnmarie

Ja, det heter mina vänner från Norge!

• trazzlan

Oj, Jag kommer säkert att hitta ett jättefint namn. Hoppas att det blir en flicka, för de namnen är vackrast *skojar lite*

• lenpin

Hej, en kompis har en norsk släkting och hon heter Leontine, det tyckte jag var fint

Svar på tråden Norska namn