• Melisabeth

Inred vår balkong

Blir glad om någon vill hjälpa mig med tips och ideér =)

Vi har en inglasad balkong som vetter mot söder.. Dvs sol precis hela dagen utom sent på kvällen under sommarhalvåret.
    Den är 1,70m djup och 2,70m bred, dvs ganska precis 5 kvm stor/liten. Den är inglasad runt om, och inåt huset till sitter ett fönster på 1,40 m bredd, och brevid sitter dörren.. Så det täcker i stort hela "bakväggen".

Vi vill gärna göra lite fint och mysigt, så man kan sitta och lapa sol, fika eller annat, och samtidigt ha möjlighet att kunna ställa ut lillans vagn där så hon kan sova ute.

Vi vill inte lägga allt för mycket pengar på balkongen, men ändå få det mysigt, snyggt och ombonat så att man vill utnyttja balkongen mer.

Alla tips och ideér är välkomna - om hur, vad, vart osv =)
    Är är det prisvärt så är det ännu bättre =)

v 35 - Ella är väntad 4 maj =)
  • Svar på tråden Inred vår balkong
  • devega

eftersom det är inglasat så hade jag satsat på ett bra underlag som tex sjyssta mattor eller trädäck. sjyssta sittplatser i fåtöljer, en bänk eller soffa är nästan ett måste. kanske lite större växter för att få balkongen att kännas som ett extra rum? 
    vi flyttar till en lägenhet med inglasad balkong nu och vi hade tänkt ha vars en fåtölj (typ flätade) och orientalisk stil med kuddar, mattor och lyktor. i en hörna blir det ett planteringsbord.

lycka till!

• Melisabeth

Jo precis.. frågan är bara vad =)

Skall man satsa på litet cafebord typ, eller ett större bord, lite enklare bänkar eller ombonade fåtöljer osv... Det är ju inte jättestort så det bör ju vara smidigt om man skall få ut vagen också =)

Jag funderar dessutom på växter... eftersom det är söderläge och sol hela dagen.. och mot väg = väldigt varmt... trivs växerna då?

Jag har de absolut minst gröna fingrar som finns så jag vet inte hur/vilka växter som gillar sol, eller om det ens finns nga som överlever det =)

Har du förslag på vart det finns schyssta möbler kanske?

=)

• devega

angående bord så kommer vi bara ha ett litet runt, men annars finns det ju sjyssta klaffbord som man kan fälla upp till större när det behövs. om ni bara tänker fika där och inte äta middag så räcker det väl med ett mindre bord.

om ni bara har plats med en bänk kan man ju mysa till den också med kuddar och tyg.
    jag brukar fynda second hand en hel del, men annars är det ilva och ikea som gäller med tanke på prisläget.

det finns en hel del gröna växter som trivs i värmen så länge de bara får vatten. vet inte vad som finns där du bor, men på stora växthus kan man ju få hjälp med vilka växter som passar.

• Melisabeth

Ja där sa du något, det går att fråga personalen ju =)

Brukar alltid plocka hejvilt själv - men det är ju klart smartare att använda sig av personalen som finns på handelsträdgården och liknande =)

Ja kuddar och dant är alltid trevligt =)

Får luska runt och se vad det blir...

Fler som har roliga, annorlunda eller bra förslag?

• banantelefon

Jag skulle passat på att plantera tomater.... de måt utmärkt under sådana förhållanden.

• Melisabeth

Ja det har gubben surrat något om.. törs man testa det eller?
    Vore ju helfräckt om man lyckades ju... eget "tomatland" =)

• banantelefon

Jag hade en tomatplanta i en stor kruka på balkongen förra året.... de blir nästan metern höga och ger massor med tomater.
    Kul att trixa med olika sorter.

Var bara noga med att de behöver massor med vatten - typ en stoooor kanna varje dag!

väntan på "mini" är lång.
  • Melisabeth

Ja det är ju det med vattning ja.... Men det är ju lättare att komma ihåg när de behöver vatten varje dag än sådär "då och då"....

Ja gubben skall nog få sina tomater =)
    Lär se ballt ut också

• snuzen

Vilken bra tråd!!
    Vi har en jättelång men väldigt smal balkong som löper längs hela ena sidan på vårt hus. Den är inte inglasad och jag har ingen som helst aning om vad jag ska göra för att piffa till den på bästa sätt. Vi kommer aldrig att få plats med ett bord för ex 4 pers så det jag funderar på är att ha en typ 2 sits soffa längs ena kortsidan, sidan är ca 1½ m bred kanske... Ett litet bord framför soffan... På väggen nån fin ljuslykta kanske o nån blomma...

Men sen är det ju resten av balkongen, det där täcker max upp 2½ meter på längden och då har vi kanske 8-10 meter kvar...

Vad tycker ni att jag ska göra med min balkong??

Kram Suzanne

• Melisabeth

planteringsbord kanske?? om du pysslar med sånt =)

Men det beror väl lite på hur du vill utnyttja balkongen, vad du vill kunna göra där så att säga =)

Svar på tråden Inred vår balkong