• Svar på tråden vad betyder pimp?
  • Linda1976
    ConeVillage skrev 2007-03-24 15:32:46 följande:
    Jag har inte skrivit sjösten i badrummet heller.
    Nä, men du skrev ju lyxa till. Jag kan inte hålla med om att pimpa en lägenhet är samma som att lyxa till den, utan snarare vulgostajla den, som sagt. I min bok betyder det inte samma sak
    Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • ConeVillage

Du använde ordet "blingblinga"
    Jag valde att använda ordet "bling bling" som "lyxa"

& skillnaden är?

• Linda1976

lyxa till: med stil och klass
    bling/blinga -pimpa: low class-styling - billigt som ser dyrt ut.

• ConeVillage

Så bling bling runt en hip hopare´s hals för runt en halv miljon är low class i dina ögon?

Intressant!

• ConeVillage

Jag vet hur du menar.....det är inte det.
    Men jag tycker du stoppar ordet i ett fack, utan att vara vidsynt.

Bling bling i en förort utanför Gbg kanske är vulgostajl...eller low class, ja billigt, så fint som du formulerar ordet.

Där ordet kommer ifrån ursprungligen är "Bling Bling" inte precis low class min vän.

• Nevy

Fast bling-bling för en halv mille runt en hiphopares hals, kan kosta mycket men ändå vara kitschigt = low-class

• ConeVillage

Absolut.
    Men hon referar detta till.

citat:
    Billigt som ser dyrt ut.

• Nevy

Jag refererar snarare till dyrt som ser billigt ut.

• ConeVillage

& det är just min poäng.

Ett enda ord kan ha flera betydelser.

Och personen ifråga haka upp sig på ordet lyxa som nåt lyxigt som få kan ha råd till.
    & bling bling som något galet billigt & plastigt.

• Linda1976

Alltså: billigt - jag menar "billigt" på samma sätt som Dolly i citatet "Det är dyrt att se så här billig ut".

ConeV: F ö är jag inte din vän, och jag gillar inte din ton.

ConeVillage skrev 2007-03-24 18:28:34 följande:
    .Där ordet kommer ifrån ursprungligen är "Bling Bling" inte precis low class min vän.
    Jag lägger ingen värdering i "ursprungsbetydelsen" utan vad det betyder i Sverige, idag. JMF "white trash". Det betyder inte samma i Sverige som i USA tex, eftersom förutsättningarna för wt är annorlundahär.

Nu lämnar jag diskussionen, gillar inte tonen i tråden precis...  Inte vidsynt? *fnys*
    Mrs Moneybags skrev 2007-03-24 19:22:32 följande:
    Sjösten och Barcelonastolar kan ju också vara kitchigt eftersom det är så förutsägbart
    Tidlösa klassiker blir aldrig kitchigt i sig, det är sammanhanget som gör det.
  • ConeVillage

Då förstår jag inte alls.....

Vissa ord skall ha vidsynthet & andra inte?
    (på riktigt, jag förstår inte)

• ConeVillage

Sen om du uppfattade mig att ha en viss ton, och du tolkade det i negativ mening, så ber jag ju självklart om ursäkt för detta. Det var absolut inte min avsikt.

• educated ninja

om cone village är inne på ord så borde denne veta att man inte använder & som ett substitut för "och" i meningar

• ConeVillage

det vet jag......
    Men det går fortare då!

• educated ninja

mm, men det får skrivaren att framstå som en som kastar sten i glashus :p
    har en kompis som skriver så i sitt cv och är förvånad över att hon inte får jobb

• ConeVillage

Jag är smart nog att kunna skilja på ett forum &.....(f¨åt....och) ett curriculum vitae!

• ConeVillage

Sen diskuterade vi ordets betydelse i sig.....

Svar på tråden vad betyder pimp?