• Jessa6

Köpa hus med stor tomt...

Jag om min sambo har varit iväg och kollat på hus nr 100 känns det som...Detta huset skulle passa oss perfekt men min svärmor är så negativ att det är så stor tomt (1400m2)

Hon är rädd att vi inte kommer att orka med det samtidigt som vi har barn (1:a kommer i juli) men vi tittar på huset och hänger inte upp så mycket på tomten, det får bli vad vi gör det till.

Någon som har såhär stor tomt och vad är då negativ/positivt med det? Någon som har lite tips på vad man kan göra med tomten, nu finns det mest gräs.

• Svar på tråden Köpa hus med stor tomt...
  • N1an

Vi får bebis i augusti och har precis köpt hus. Tomten är på 3300 kvm. Om vi inte hinner ta hand om gräsmattan så får den väl bli hög då. Värre än så är det inte! Stå på er och köp det hus som passar er.

• Rymdpappa

*S* Ja 1400m2 är ingen stor tomt... ni behöver nog knappast vara rädda för att klippa gräset... Låter som en mysig storlek!! Det viktigaste är väl att ni trivs med huset och läget, sen är det ju alltid ett plus om man får några kvadratmeter extra att röra sig på runt huset speciellt om man har barn!

• jezzie

Vi har tusen kvadrat, mest gräs men det är lite nivåskillnader, tar ändå inte så lång tid för sambon att klippa det med en gammal gräsklippare. Känns inte jobbigt direkt, men å andra sidan gör jag ju inte jobbet =)

• musses matte

Vi har 6200m2 om din svärmor tycker att ni kommer att få mkt att göra kan hon komma hit
    Vi har åkgräsklippare så det är inga bekymmer,men så har vi också 2 hästar, 2 hundar ,fyra katter ,3 barn
    Obs! hästarna har en arrenderad hage
    lite träd buskar och lite rabatter så det är mest gräs så det är bara köra på.
    Lycka till med huset!

• Triple Trouble

men inte är det speciellt stort att klippa, det går fort. Var glad att det var så pass många kvadrat som det är, det borde ju vara påsitivt istället för negativt. Lyssna inte på svärmor

• tisteln

Vi har 1200m2, och jag önskar att vi hade det dubbla eller mer!! Som det är nu har vi bara plats för 5 fruktträd, och de är planterade så konstigt, att det inte finns nån riktig öppen gräsmatta med plats för att sparka boll och andra spel. Har en "vanlig" gräsklippare, inte självgående, och det tar ca 4 timmar att klippa allt!! Så det går fort! Man klipper ju inte varje dag direkt..

• Rymdpappa

...hmm hur kan det ta 4 timmar att klippa 1200m2, har du många buskar att klippa runt??

• Vombell

Vi har nästan 3000 kvm tomt. Det tar 3 timmar att klippa ungefär.
    TS: Klart ni ska köpa huset! Tomten blir vad man gör den till. Vill ni hålla på och plantera och rensa så gör ni det. Vill ni bara ha gräs så har ni det.

• Konstansia

Vi har 1400 m2 och det tar mig (tjej) ca 1 tim och 15 min min man klipper väl på 50 min till 1 timma. Då kör vi visserligen inte med kanttrimmen varje gång så när det är dags för det så tar väl det ca 30 min till skulle jag tro.

Som många har skrivit så är det faktiskt inte så speciellt stort det fungerar att sköta även med barn

• Kikksan

Vi har en tomt på strax över 2000 kvm, snart 5 barn och det är väl inga problem. Man får fixa till en lättskött trädgård bara. Vi har mycket gräsmattor, lite naturtomt och gäststuga. Inget jättebetungande måste jag säga. Underbert med stor tomt tycker vi.

• Jullan02

Eftersom vi har 3000kvm tomt så tycker jag 1400 är litet,
    inga problem att hinna med, man måste inte ha en massa rabatter och sånt,kan man väl skaffa senare i så fall..Flört

jättehärligt med stora ytor när man har småbarn
    .

Det är inte lönt att förklara för nån som inte förstår
  • Erika

Vi har 1700m2 tomt. vi har 2 barn och det är fantastiskt med utrymmet. sonen är 2,5 år o springer runt o leker på tomten jättemycket, jag är så glad att vi köpte detta huset....nästan mest glad för tomten.

• miss lyckad

Vi har en tomt på lite drygt 7000m2 varav ungefär 2500m2 är gräsmatta. Det är helt underbart med stor tomt. tycker helt klart att ni ska slå till om ni känner att det är där ni vill bo. Spelar väl inte så stor roll om gräset blir lite högt för att ni inte hinner klippa det.

• Vårsolen

Hur har det gått med huset ts?
    jag tycker inte heller att ni ska bry er om svärmor, vi har en tomt på 1700kvm och det ska jag säga att vi har inte några grönafingrar så en och annan blomrabbat har numera blivit till gräs
    Vi har en självgående gräsklippare och vi klipper väl på ca 1,5tim och trimmern används väl nångån/säsong, vi har inte så stora krav på att det ska se snyggt ut inför andra, huvudsaken är ju att man själv trivs
    Tycker ni om huset så ska ni självklart slå till tycker jag

• Aprilia

Låter som en härlig storlek, då får ni plats med lekstuga, pool, studsmatta, gungställning. Och vill ni så kan ju bygga en stor altan, tänk vad kul!

• Yrrepyrr

Det är väl perfekt med stor tomt! Ungarna kan springa och leka, ha en del av tomten till kojja och stor sandlåda, för att inte tala om hur stor plats en rejäl gunga tar!  Man kan sätta upp en krocketspel utan att få ångest, många frukträd som är så härligt! Med upphöjda rabatter och krukor blir den lättskött också!
    Lycka till med ert hus nu

Bamba mamma..
  • Toyya

Äsch, det var väl ingen stor tomt... Vi har 6000 kvm och snart två barn. Klart det hinns med. Köp en bra gräsklippare och skippa en massa rabatter att rensa så går det på en timma i veckan!

• amasonas

Vi har en tomt på nästan 1ha!!

och vi leverGlad Har en 4åring & en liten kille på 10 månader.

Jamie030405 Anton060524
  • amasonas

Vi har även en stiga Park ÅkgräsklippareFlört Satsa på en bra klippare!

Jamie030405 Anton060524
Svar på tråden Köpa hus med stor tomt...