Du kan varva med ipren och alvedon. Då mina barn har haft riktig hög feber som inte riktigt gett med sig ens med alvedon som ges var fjärde timma, har jag fått rekommendationen att använda ipren var tredje timma och alvedon var tredje. Men det ska man inte göra under många dygn. Men det ger effekt, åtminstone för oss.
Om du har träffat läkare och sagt att du ger alvedon, och av denne fått rekommendation att fortsätta är det inga problem. Man kan ge under flera dagar än tre, det viktiga är att man tar kontakt med läkare efter tre dagar så denna kan utesluta att barnet behöver mediciner (ex. antibiotika).
Gå efter klockan - dvs. bestämt dig att ge febernedsättande (vilket du än väljer) ex. var fjärde timma (beroende på hur länge effekten sitter i på just ditt barn). Sen kör du så hela dygnet. Var inte inställd på att febern helt ska försvinna, det sker sällan om hon har mer än 39 grader, bara att den ska sjunka. Det viktiga är att febern inte hinner stiga nämnvärt innan det är dags för ny dos. Det farliga är om febern går upp och ned, det sliter på kroppen (hjärtat) om temperaturen går upp och ned hela tiden.
Men som sagt, varva med ipren. Alvedon och ipren verkar olika. Jag brukar köra med ipren supp och alvedon flytande, men det gör du som du vill. Suppar verkar snabbare (men just nu är ipren supp slut hos leverantören, fick jag veta i veckan -finns inte på något apotek som jag har varit på !) Lycka till, hoppa det ger med sig snart.