• Gmml

Hur många dagar i rad kan man ge alvedon till 1åring?

Hon har varit febrig i fem dagar nu (hög feber, över 39 hela tiden). Var i kontakt med läkare på dag tre men hon sa bara att "det kan vara så att småbarn får långvarig feber vid förkylning".
    Men nu börjar jag fundera..är det verkligen bra att ge alvedon så många dagar i rad som jag gjort?
    Kan jag göra något annat för att få ner febern?

• Svar på tråden Hur många dagar i rad kan man ge alvedon till 1åring?
  • Phio

Du kan varva med ipren och alvedon. Då mina barn har haft riktig hög feber som inte riktigt gett med sig ens med alvedon som ges var fjärde timma, har jag fått rekommendationen att använda ipren var tredje timma och alvedon var tredje. Men det ska man inte göra under många dygn. Men det ger effekt, åtminstone för oss.

Om du har träffat läkare och sagt att du ger alvedon, och av denne fått rekommendation att fortsätta är det inga problem. Man kan ge under flera dagar än tre, det viktiga är att man tar kontakt med läkare efter tre dagar så denna kan utesluta att barnet behöver mediciner (ex. antibiotika).

Gå efter klockan - dvs. bestämt dig att ge febernedsättande (vilket du än väljer) ex. var fjärde timma (beroende på hur länge effekten sitter i på just ditt barn). Sen kör du så hela dygnet. Var inte inställd på att febern helt ska försvinna, det sker sällan om hon har mer än 39 grader, bara att den ska sjunka. Det viktiga är att febern inte hinner stiga nämnvärt innan det är dags för ny dos. Det farliga är om febern går upp och ned, det sliter på kroppen (hjärtat) om temperaturen går upp och ned hela tiden.

Men som sagt, varva med ipren. Alvedon och ipren verkar olika. Jag brukar köra med ipren supp och alvedon flytande, men det gör du som du vill. Suppar verkar snabbare (men just nu är ipren supp slut hos leverantören, fick jag veta i veckan -finns inte på något apotek som jag har varit på !) Lycka till, hoppa det ger med sig snart.

• Gmml

Ja, antingen en rejäl förkylning eller influensa enligt läkaren...och helt normalt, inget att oroa sig för (som läkarna oftast säger).
    Jag vet inte vad jag ska tro då hon haft hög feber i 6 dagar nu.
    Är det verkligen "normalt" med hög feber så länge?
    Hon har ju legat över 39 grader hela tiden...fast idag var morgontempen faktiskt nere på 38,5.
    Har ju gett alvedon alla de andra dagarna, men inte idag eftersom tempen var lägre. Vet inte om jag vågar ge alvedon flera dagar nu..
    Varför ger inte febern med sig?
    Hur lång tid tar det innan man blir bra från en influensa?
    Hon är väldigt slemmig i halsen och hostar så hon kräks och har heller ingen aptit så hon har ju inte ätit på snart en vecka.
    Börjar bli orolig nu!!!
    Bör vi söka läkare igen...eller hade ni avvaktat och sett om febern sjunker nu?

• TUA

Det är ju inte febern som är farlig,utan man får se till barnets almäntillstånd,men sök läkare så får du svar.

• AmandaPitkänen

det låter som influensan. Bägge mina barn har haft feber i över en vecka, inte ätit alls, snoriga, hostiga och rossliga, samt kletiga ögon och det var influensan sa min bvc-sköterska då får man ofta feber i ca en vecka. Men hon sa att blir det mer än en vecka (för oss blev det 1v+1 dag) så ska man ta kontakt med läkare.

• AmandaPitkänen

Min son har varit hemma från dagis i 2 veckor och nu är han nästan bra. Han hostar på natten och är fortfarande liiite snorig, men det är absolut på bättringsvägen nu!

• Gmml

Som jag skrivit innan var vi i kontakt med läkare på dag 3, hon sa vanlig förkylning eller virus.
    Jag blir bara lite orolig när febern är så hög hela tiden...men det kanske inte är så frligt då?
    Allmäntillståndet är mer gnällig, vill vara i famnen hela tiden, äter inte mkt, dricker bra, vill inte leka, sover bara korta stunder.
    Amanda: Hur har du behandlat dina barn? Vad har de ätit,har de varit uppe? Hade de oxå hög feber??

Kan man gå ut en stund idag när febern är på 38,5??

• Lady81

Gmml

oj va jag känner igen mig! min son verkar må precis som din!!
    idag är 5:e dagen för honom med sin förbaskade feber som inte vill ge vika! *morrar*
    och nätterna brukar vara värst, då stiger det närmare 40 grader :S
    har oxå vart i kontakt med sjukvården och de säger precis samma sak till mig som de sagt till dig. "inget att oroa sig för" men kan verkligen inte låta bli!
    så imorgon ska jag boka en läkartid till honom har jag bestämt, för en ny undersökning...

krya på er!! =)

• MochM

Jag hade åkt till läkaren igen.

• Gmml

Lady81: Har din som samma symptom oxå, förutom febern alltså?
    Hur behandlar du honom?
    Ger du alvedon, vad äter han osv??

• Lady81

ja han hade exakt samma symptom. så nu åkte jag en andra gång till barnakuten, och denna gången visade sig faktiskt vara halsfluss!
    så man ska nog INTE ge sig, när man verkligen VET att nåt är fel.

men som i mitt fall, när vi var på akuten första gången, åkte vi nog för tidigt innan det hade brytit ut. men jag var skit orolig över honom, för han bara grina & skrek från 18-23 och INGET hjälpte. men då när de undersökte honom hittade de inget fel, förutom en vanlig förkylning och feber. skönt nu å veta, att det verkligen var nåt, om du förstår vad jag menar? så man vet att man kan bota det iaf.

han äter inte så jätte bra, gillar typ nudlar, soppor, fil och sånna saker. och MYCKET vatten dricker han såklart..

• Gmml

Hmmm..de tog ett sånt tyest för halsfluss när vi var inne, men det visade inget.
    Undra om vi oxå åkte för tidigt...
    Har han fortfarande feber?
    Här verkar febern vara påväg ner, "bara" 38,2 i morse.

• Gmml

Hmmm..de tog ett sånt test för halsfluss när vi var inne, men det visade inget.
    Undra om vi oxå åkte för tidigt...
    Har han fortfarande feber?
    Här verkar febern vara påväg ner, "bara" 38,2 i morse.

• Lady81

när blev han sjuk? alltså när fick han feber för första gången? och när var ni på akuten?
    OM febern håller sig hög, och inte vill ge vika så rekomenderar jag att ni åker omedelbums. för i vårt fall, så hjälpte knappt panodilen längre än 1 timme. så jag förstod direkt att det måste vara nåt annat.

nu har han inte feber, men har tempen ganska lågt, den ligger på 35,7 undra om det är normalt? han är jätte pigg och så, leker för fullt, så det är nog ingen fara. men då äter han ju penicilin oxå. kan ju vara det som spökar...

Svar på tråden Hur många dagar i rad kan man ge alvedon till 1åring?