• Teus

Tips på mellanmål för 7 månaders

Jag behöver hjälp med tips på vad man kan ge för mellan mål.

Min son är 7 månader och äter som följer:
    06.00 200ml välling
    07:30 Gröt+frukt+vatten
    11:30 1 liten barnmatsburk+frukt+vatten
    15:00 Ammas+ev frukt
    17:00 Gröt+frukt+vatten
    19:00 200ml välling

Eftersom jag läst att de ska äta max 3 mål välling/gröt per dygn så tänker vi ersätta 17-målet med barnmat+frukt. Tänker även sluta amma snart och funderar då på mellanmål klockan 15. Men vad ska man ge? Min kille är rätt hungrig då och nöjer sig nog inte med bara frukt. Han är rätt stor, vägde 9110 g på 6 mån kollen.

• Svar på tråden Tips på mellanmål för 7 månaders
  • marlene23

delikatess yoghurt är ett bra alternativ till mellanmål. en liten smörgås med mjukost är också bra till

• hallon2

bäbimacka (mjukost + råriven morot eller leverpastej), lite pannkaksbitar med äpplemos, avocado eller andra grönsaker...
    Det är ju ganska så kul att plocka själv i den åldern så min dotter fick mycket majskorn och ärtor med lite macka i småbitar :) ...Allt hon kunde äta själv ;)...
    Som hon mumsade i sig när hon satt i lekstolen medans jag gorde dagens "måsten" och förberedde middagen!

• honyponken

youghurt+frukt,nyponsoppa,risifrutti,smörgås...

• Rulltrappa

förlåt om jag blir lite skeptisk nu... delikatessyoghurt? ska man ge en sockrad mjölkprodukt till ett 7 månader gammalt spädbarn? risifrutti och nyponsoppa låter också... revolutionerande.
    skulle isf satsa på naturell fet yoghurt, typ meze med riven eller puread frukt. och smörgås.

• Marve

Håller med "Rulltrappa" naturell fet yogurt (Turkisk kör vi med) sen blandar jag det med tex en 1/2 burk fruktpuré. Nu finns det ju till och med fruktpuré med tex havre eller fullkornsflingor så då blir det ju extra "matigt" mellanmål. Det är en säker favorit här hemma till vår snart 9månaders.

• niamh

Här är en till som är lite skeptisk! Är det inte väldigt mycket salt i mjukost?

• hallon2

Bäbinjurar klarar liiiite salt, men man ska aldrig tillsätta salt! Ost är OK :)
    Det samma med mjölkprodukter... barn under året kan få liiiite men dricka mjölk ska man inte!
    *Lagom funkar alltid* ;)

• marlene23

rulltrappa: vi går på dagvård för att vårt barn äter dåligt och där säger de delikatess yoghurt!
    samma sak där vår dotter opererades, där erbjöds hon delikatess yoghurt!

• marlene23

på dagvården säger de: ost, ägg, mjölkprodukter är jättebra under året. det är bara om någon i familjen har allergier mot dessa saker eller barnet visar stark reaktion av något av dem som man ska vara lite försiktig!

• Teus

Naturell osockrad youghurt med banan låter som ett alternativ för oss :). Han har ännu inte börjat plocka med bitar och jag väntar gärna tills han är 1 år innan jag ger honom smörgås, nyponsoppa, risifrutti osv. Hade helst gett min egengjorda barnmat men eftersom han får kväljningar av den så får jag ge honom burkmat, men gör egna fruktpureer :D!

• Cheera

Banan mosat med keso, det gick hem hos dottern, ända tills hon slutade äta banan.

Körde också med turkisk yoghurt och nån mosad frukt/bär i. (hallon var ingen hit!)
    Smörgås med leverpastej.

Nu har jag taskigt minne och så om vad som gäller i matväg från månad till månad, men leverpastej borde väl gå bra?

Komjölk ska man undvika, men yoghurt går bra.

• Rulltrappa

marlene23: ja, om det finns problem med maten ser det ju givetvis annorlunda ut, men själv är jag lite rädd för raffinerat socker som en vana (till både vuxna och barn) och vad gäller barnet har han inga tillväxtproblem än så länge. kanske var lite trångsynt av mig.

• marlene23

rulltrappa: kanske var lite oigenomtänkt av mig med.. men men..

• sprättan1

tyckte det lät väldigt trevligt med turkisk yogurt till min dotters mellanmål. Alla här säger ju att det är okej. Men när jag frågade på BVC vad det BIG NO NO! anledningen var att mjölkprodukter försämrar järnupptaget. ....hmmm lite kluven nu =(

• Rulltrappa

sprättan: ger man det som mellanmål, max EN gång om dagen, kan det ju inte sabba resten av dagens järnupptag. särskilt med tanke på att all gröt, välling etc är järnberikad.

Svar på tråden Tips på mellanmål för 7 månaders