• 19Anna73

Lyfta tungt...

Jag bar en hårddisk för ett par timmar sen och det högg rejält i magen efteråt!!
    Den var ju inte speciellt tung....
    Alltså jag trodde man skulle undvika tunga lyft mycket senare i graviditeten.. eller tror ni att det har hänt nåt i magen ????
    Hjälp nu blir jag orolig!!!!!!
    skynda o svara!!

• Svar på tråden Lyfta tungt...
  • Mumu

Nej, det ska inte bero på det. Så här har jag hört; om man har en normal graviditet kan man också bära så tungt som man är van vid. Det är om man har en riskgraviditet som man ska vara försiktigt. En hårddisk är ju inte alls tung, så oroa dig inte. Men om du ändå är orolig, ring en barnmorska.

Anledningen till att man tidigare trodde att tunga lyft orsakade missfall var att ma inte var ett känt begrepp, många embryon som redan avstannat i utvecklingen stöttes ut när modern lyfte tungt.

Men det är ju onödigt att lyfta järnbalkar när man är gravid...

Lycka till!

• 19Anna73

OK!
    Då var det säkert nåt annat... det känns bra i magen nu. Det var som direkt efter jag hade burit den som det gjorde ont, men man känner väl efter extra mkt oxå!!!
    Kram!!

• jojo

Min BM sa att det är OK att lyfta tex. kassar från affären och dylikt. Det man ska tänka på är att bära det långt in mot kroppen. Alltså man ska leva som vanligt! Däremot ska man kanske undvika riktigt tunga saker som att försöka flytta skåp osv.

• Smultronstaellet

Jag är i v18 och jag har problem med att bära för tunga och otympliga saker... men det har de senaste veckorna visat sig att jag fått en släng av foglossning.
    Jag bar och grejade en massa fram tom v15 men sen slog det till. Kände efter en halvtimme att det spände och värkte i magen och senare i blygdbenet. Man ska nog tänka sig för, men inte får man missfall av att bära.

• Binis

Min Bm sa att det är ingen fara med tanke på MF att bära tungt, alltså man får inte missfall för att man bär tungt. Däremot ska man ändå vara lite försiktig med att bära tungt men det beror på att man lättare kan få foglossning då, eller fövärra foglossningen...

• pabe

Hmmm, en hårddisk väger ju inte mer än ngt kilo, jag utgår ifrån att du menar en datorchassi med allt innehåll
    Själv bar jag en hundmatssäck a 15 kg från vagnen till bilen, bara ett lyft, o sen hade jag ont resten av kvällen *korkat*
    Ju längre man går i grav desto mindre klarar man, jag får sammandragningar av allt numera, men d e klart, snart ska bebben ut ändå

kram PaBe v.36

• Vero

Jag lyfter tungt i mitt jobb varje dag och får tänka på att lyfta med rätt teknik. Jag är bara i vecka 15 och har ingen mage som är ivägen än, men jag märker redan att det blir jobbigare, och jag kan få små kramper när jag burit eller stressat och sprungit i trappor. kanske är det skrutten där inne som hötter med fingret och tycker att jag ska ta det lite lugnare

Svar på tråden Lyfta tungt...