• Fidelis ad urnam

Du student, sjukanmäler du dig till Försäkringskassan varje gång du är sjuk?

Hur gör du som har studielån?
    Sjukanmäler du dig till Försäkringskassan varje gång du blir sjuk?

I may not agree with you, but I will fight to the death for your right to say it
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-25 15:32:29:
    Från försäkringskassans hemsida;

"Du måste alltid göra sjukanmälan till Försäkringskassan redan första sjukdagen om du studerar."

www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/sjuk/
  • Svar på tråden Du student, sjukanmäler du dig till Försäkringskassan varje gång du är sjuk?
  • Cat3

Det ska man väl inte göra, varför då???

Jag studerar på Högskola och det finns ingen anledning. Man får behålla sitt studiemedel en viss tid när man är sjuk. Bara om man är sjuk i mer än 7 dagar i fljd så kan man anmäla det till csn. (Läkarintyg kan behövas) så man får en viss avräkning på skulden samt att sjukperioden inte räknas med vid nästa prövning av studieresultaten.

• Majsan70

Nej, det gjorde jag aldrig. Jag pluggade ju hemma oavsett om jag var sjuk eller ej så att säga. Var å andra sidan aldrig borta så mycket heller.

• W W

har hittills inte varit sjuk.. så har inte behövt bry mig om det..

• Fidelis ad urnam

Man ska egentligen sjukanmäla sig på dag ETT.
    Sedan ska man sjukanmäla sig till CSN efter en viss period.
    Men FSK ska ha en anmälan dag ETT,

I may not agree with you, but I will fight to the death for your right to say it
  • Jontes mamma

Gjorde det väl typ en gång under alla år.

• Cat3

Ok! Har nu läst på. För att få göra eventuell avräkning från skulden och behålla studiemedlet så måste man ha anmält sjukdom till fk redan dag ett samt införskaffat läkarintyg från dag 14. Fk måste dessutom godkänna sjukskrivningen för att man skall få behålla studiemedlet.

eftersom jag inte har gjort nått uppehåll i mina studier pga sjukdom så har det aldrig varit aktuellt.

• Fidelis ad urnam

Cat3:
    Jag vet hur man ska göra, jag har jobbat på FSK.
    Jag själv har aldrig sjukanmält mig för en förkylning, men å andra sidan vet man ju inte om förkylningen leder till någonting mer allvarligt som i slutändan leder till sjukskrivning och då kan det ju vara bra om man har sjukanmält sig dag ett.

• My Baby
    Nope ja ringer till skolan!!!!
    ♥ Felicia 041124 ♥ Izabelle bf 070413 ♥
  • My Baby
    Du ska väl ringa csn i såna fall,, försäkringskassan har inget med studielån att göra!!!!
    ♥ Felicia 041124 ♥ Izabelle bf 070413 ♥
Svar på tråden Du student, sjukanmäler du dig till Försäkringskassan varje gång du är sjuk?