• aster

Ikeas golv, är de okej?

Vi tänkte lägga trägolv i vår nyköpta lägenhet. Vi har inte så mycket pengar, så vi vill gärna få det billigt. Samtidigt vill vi få ett bra resultat, och vi vill gärna att golven ska höja priset om vi skulle sälja om ca fem år.

Vad är er erfarenhet av tfanérgolv? Är ikeas golv av dålig kvalitet?

• Svar på tråden Ikeas golv, är de okej?
  • MammaVeronika

funderar oxå på det, har hittat ett hos ikea som vi gillade väldigt mycket... ska ha i sovrummet..

• Tabby

Mina svärisar har det i köket. Ser fortfarande jättefint ut efter några år på nacken.

• bambigirl

Vi tänker lägga det i ett par av våra rum. Men det är ju inte trägolv och beter sig inte som ett sånt (inte lika att gå på, inte omslipbart etc) och höjer förmodlligen inte värdet lika mkt på lgh som ett riktigt trägolv.

Ikea har ju 10 eller 15 års garanti på sina golv, så jag antar att de är bra. på ikea varuhusen i utställningsavdelningarna ligger ju ofta dessa golv. Där går massor av folk på dem varje dag så man kan ju kolla där hur mkt de slits.

• aster

Tack för svaren!
    Bambigirl:
    Är det stor skillnad i känslan om man går på ett tunt fanérgolv och tex 12- eler 14-millimetersgolv?
    Vi har alltså inte tänkt lägga laminat, det har jag i min nuvarande lght och det känns verkligen plastigt!

När det gäller omslipbara golv så har jag hört att det är vädigt dyrt att sipa om golv, så att det ändå inte lönar sig. Någon som har några åsikter om det?

Det vi annars hade tänkt oss är tarkett, men det är ju dubbelt så dyrt...

• bambigirl

aster: Fast ikeas golv är väl laminat och inte faner? Eller? Skillnad mellan faner och trä vet jag faktiskt inte hur et är. Hur dyrt det är att slipa om vet jag faktiskt inte. Att hyra en slipmaskin och lacka eller såpa golvet är ju inte så dyrt, men kan man inte själv så kostar det nog en del.

• bambigirl

Oj, har man sett! De har ju trägolv! Trodde att de bara hade laminat. Och på hemsidan står att de är omslipbara 1-2 gånger också.

• olpansfamilj

våra golv är jätte fina på jobbet! Och dom är över tio år gamla! Superkvalite!!!

• Trinity78

Vi har lagt in 90kvm Tundra Ek i vårt hus. Det blev jättebra och vi är väldigt nöjda.

Saknad kan man lära sig att leva med ibland, genom en iskall vinter
  • aster

Tack för fler inressanta svar!
    Kul at höra at golven håller länge också.

Det omslipbara golvet heter kvist, det kostar 279:-/m2, så det är ju inte så superbilligt. Tarketts kostar ca 330 har jag för mig. Undrar om man får valuta för prisskilnaden?

Trinity
    Roligt att ni blev nöjda. Jag tänkte att det kanske var problem med sneda plankor och fogar som inte klickade med ett sådant billigt golv. Men det var det alltså inte?

Själv tänkte jag mig Läkt, Björkfanér för 139:-/m2.

• Trinity78
    aster skrev 2007-03-26 14:03:45 följande:
    TrinityRoligt att ni blev nöjda. Jag tänkte att det kanske var problem med sneda plankor och fogar som inte klickade med ett sådant billigt golv. Men det var det alltså inte? Själv tänkte jag mig Läkt, Björkfanér för 139:-/m2.
    Nej, det gick faktiskt riktigt smidigt. Vi trodde också att det skulle vara lite problem här och där men icke.
    Saknad kan man lära sig att leva med ibland, genom en iskall vinter
  • Dalarna79

vi har ikeagolv i kök hall sovrummen o det är jättebra! dessutom har du 10års garanti på dem!

Svar på tråden Ikeas golv, är de okej?