• JoiPoi

Sovmetoder...

Min dotter är nu 5 måndader,hon har aldrig sovit speciellt bra,ibörjan så fick jag bära henne tills hon somnade,sov ofta på min mage osv... Varje gång jag la ner henne i sängen på rygg så vaknade hon, provade att värma sängen med vetekudde mm, men tillslut så orkade inte tålamodet så då provade jag att lägga henne på mage! Funkade kanon o hon har sovit på mage sen hon var 1 månad gammal... Men problemet är att hon vaknar varannan-var fjärde timme på natten. Hon somnar runt 18.30-19.00, hon äter gröt med god aptit(trodde att hon skulle sova bättre), men det blev ingen större skillnad. Vad kan man göra? Bara hålla ut!? Jag är iof van nu men ibland önskar man att få sova iaf mer än 3tim i streck! Ska även tillägga att hon använder napp..Nån kanske har nåt tips som man kan prova!?

• Svar på tråden Sovmetoder...
  • Lishon

Jag tror hon behöver närhet. Lägg henne bredvid dig så blir det nog bättre. Tror inte på 5mm.

• Åsa78

Jag har provat 5mm...med mera och kommit fram till att vår tjej kommer att sova hel nätter i sin säng när hon 'är mogen för det.

Hon är i dag 15 månader och sover oftast 20 - 01 i sin säng..sedan vakar hon och då flyttar vi in henne i våran säng och vi somnar om hela familjen..sover sedan gott till 07 ca.

Emellanåt sover hon självklart längre i sin säng...hon sov hur bra som helst i sin säng från 3 - 6 månader...sedan blev det kaos...men jag vet då ingen 18 åring som sover hos föräldrarna så det kommer att lösa sig allt eftersom..

Barn är ju så olika och allt kommer att gå i perioder...ena perioden sover de kanske jättebra och nästa urkasst...men men vem har sagt att det är en dans på rosor att ha barn..

• Lishon

Ja jag håller med dig knoddis. Allt går i perioder. Jag tror inte att man ska hålla på med en massa metoder även om det säkert funkar för en del. Det är bättre att lyssna till sitt mammahjärta och göra det som känns bäst. Lyssna till sitt barns signaler. Alla levande varelser vill ha närhet till andra människor för att bli trygga. Att bli trygg är inget man lär sig utan en grundkänsla som infinner sig med tiden om man fått närhet och kärlek. Så TS, krama om din skrutta och njut. Bebistiden är så kort. Snart får du sova igen. Med min första son experimenterade jag med metoder hit och dit men inget funkade. Med mitt andra barn njuter jag bara och har honom nära. Funkar mycket bättre.

• kissmekate

TS: om du gillar anna wahlgren så kanske du har läst följande: det är inte synd om föräldrar som inte får sova, det är synd om barn som inte får sova" Intressant tycker jag. Och mycket vettigt. (men sen tycker jag att det ÄR synd om föräldrar som inte får sova med)

• knäppisen

kissmekate: och det är synd om barn vars föräldrar inte får sova

• Tina med ängeln Christoffer

Jag har sammsovit med alla mina barn och de har alla sovit mer eller mindre hela natten från de var nyfödda. De har vaknat max 1 gång per natt och det har inte varit var natt som de har vaknat. Jag har kanske haft en otrolig tur med alla barnen.

• kissmekate
    knäppisen skrev 2007-03-26 05:58:39 följande:
    kissmekate: och det är synd om barn vars föräldrar inte får sova
    SANT!!
  • JoiPoi

Jag tycker inte om 5minuters metoden... Så hemskt att höra henne skrika! Därför kör vi en variant på Annas metod.... Men på kvällen så somnar hon oftast själv,lägeger bara ner henne i sängen o sen ligger hon kanske 15 min men hon skriker inte när hon får suga på nappen...Sen somnar hon! Tack för alla tips!

• Lisen08

TS
    Om du orkar vänta så kommer din bebis säkert lära sig att stoppa in nappen själv, prova att t ex lägga ut några nappar intill vid kudden när hon tränat upp tekniken.
    Vår bebis är ett riktigt proffs på att hitta sin napp och stoppa in den i munnen nu, men han har tränat flitigt också

• JoiPoi

Lisen08,he he vad mysigt! Inatt vet jag inte vad som hände,hon vaknade en gång vid 23,sen vaknade hon vis 2-3tiden men då hade hon tappat nappen så klart så då fick hon den o hon blir alltid SÅ arg för att det inte är tutten men sen efter 10 min så somnade hon om! Vaknade 06 för mat,somnade om till 8!!!!!!!!! Detta har ALDRIG hänt oss så idag är mamman "utvilad"
    Vi var i stan HELA dagen igår,kom hem kl 19 så hon somnade 20...Kanske var det som gjorde det? Man ska inte ropa hurra men hoppas hoppas att det blir lika i natt!

• Lisen08

Grattis TS, passa på och njut Man vet aldrig när det vänder...
    Min bebis vaknar bara 2 ggr per natt nu. Han sov hos farmor i lördags och sen dess funkar det hur bra som helst.

Varje gång (3 ggr) han har varit "utlånad" så har han tagit ett jätteskutt i utvecklingen, tydligen var det sömnen den här gången som gjorde ett skutt (i rätt riktning).

Träffade en annan mamma som reste väldigt mycket med sin bebis, dom hade varit runt i hela världen och bebis var ändå bara 9 månader när jag träffade dom. Men hon berättade samma sak, så fort dom kom hem efter en resa så tog bebis ett skutt och utvecklades enormt dagarna efter hemkomsten, undrar vad det beror på?
    Nu jämför jag inte en natt hos farmor med en resa till Brasilien men...det verkar stämma ändå

Svar på tråden Sovmetoder...