• Clasha

PASS till spädbarn?

Nått man verkligen inte tänkt på.. behöver spädbarn pass?
    Vi ska åka till Chile i december då våran bebis kommer vara 3 månader.. hur funkar det med pass?

• Svar på tråden PASS till spädbarn?
  • AnnamedAochJ

Babyn måste ha eget pass. Det är bara att gå till polisen, de tar kortet där. Något som dock är viktigt att veta är att båda föräldrarna måste skriva på passansökan, antingen att man går till polisen själv eller att man hämtar papperet själv och skriver på hemma (då behöver man oxå vittnen som skrivit under)

10 November kom han, vår guldklimp
  • milliotindra

Ja, den behöver pass. Jag har hört något om att mamman och barnet då får samma pass för den är så liten, men jag är inte säker på det

• Emil06

Ja det behöver dem! Gå till polisen, passenheten, där tar de kort å allt, tar ca en vecka å få passen. Först måste ett papper fyllas i av båda föräldrar dock!

• Ullis B

Kosta 400:- för varje pass. Bebisen måste ha ett eget. Ska nämligen dit själv i veckan och fixa till min bebbe, hon är 7v. nu

• pyreliten

Vi har pass till vår lille kille som togs när han var 2 månader. Det svåra kan vara att få bebbe att inte blunda när man tar kortet hos polisen. Sen får ju inte mammans/pappans händer synas på kortet. Men allt det där vet ju polisen. Sverige är fantastiskt!!!

• Morrizz

Vår dotter var 3 veckor gammal när hon fick sitt pass, hon både sover på bilden och pappans ena hand syns på bilden...men det gick bra tyckte polis tjänstemannen. Vi frågade extra om det var ok. Fotot togs med deras nya fotomaskin på polistationen.

Hon har nu hunnit visa passet många gånger i passkontrollen utan att någon har påpekat detta.

• trinity22

Om inte både du och pappan kan gå tillsammans till polisen kan man ladda ned själva formuläret, se www.polisen.se/inter/nodeid=4055&pageversion=1.jsp Till höger hittar du pdf med blanketten.

Vad härligt att komma iväg till Chile, vi planerar också att åka till vintern :D

• Dixie

Sonen var 1½ månad när han fick pass, och han har nappen i munnen! OCh det passet får han ha tills han är 5 år!

Svar på tråden PASS till spädbarn?