PASS till spädbarn?
Nått man verkligen inte tänkt på.. behöver spädbarn pass?
Vi ska åka till Chile i december då våran bebis kommer vara 3 månader.. hur funkar det med pass?
Nått man verkligen inte tänkt på.. behöver spädbarn pass?
Vi ska åka till Chile i december då våran bebis kommer vara 3 månader.. hur funkar det med pass?
måste både mamman och pappan skriva på för att bäbis skall få pass? även om mamman har ensam vårdnad?
vet inte vad som gäller vid ensam vårdnad, men kika på www.polisen.se det står säkert där!
ja spädbarn behöver pass har fixat ett pass till min lille vi åker nu till USA när han är 3 månader
måste man ha pass till spädbarn om man ska flyga inom sverige?
Inom Sverige behöver ingen pass.
När man ska flyga måste man alltid ha någon form av ID handling, även om det är inrikes.
HAr mamman (eller pappan) ensam vårdnad så räcker det med den förälderns underskrift. Fast jag tror att då måste man ha med sig ett personbevis för det står på det vem och hur många som är vårdnadshavare.
Stargirl, det låter konstigt, enligt LFV så måste man ha idhandling vid alla flygresor, även inrikes. Detta för att de måste bekräfta att det är rätt person som flyger.
Se http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____38022.aspx
Mitt pass har de kollat även vid inrikesflygningar...
Från danmark ville de ha id på bebisen, men inte till danmark.
Vi klarade oss med ett "låt gå för den här gången" ?!!?
Stargirl, ja jag vet då inte säkert hur det är med barn för jag har inte flygit inrikes med sonen. Det står ju inte utförligt att även barn ska ha id handling på lfvs hemsida, men å andra sidan står det inte heller att barn är undantagna. Nu blev inte Bonita nå klokare
Eftersom jag flygit med sas och skyways inrikes och aldrig behövt visa pass för barnen så kollade jag på sas hemsida och hittade den här infon:
Oavsett till vilken destination du flyger, måste du kunna identifiera dig är du checkar in ditt bagage. Du kommer även att bli ombedd att visa ID-kort eller pass när du kliver på planet. Minderåriga utan ID-kort måste identifieras av förälder/vårdnadshavare.
SooJuicy, vad bra att du hittade något klart om barn, just barn hade jag ingen erfarenhet av. Men vuxna behöver alltid id handling när man flyger, men inrikes räcker ju med körkort, och det har man ju nästan alltid med sig