• Anonym (Blomman)

Drickande, är det normalt?

Det här kanske är en fånig fråga men jag och sambon har lite olika åsiktert om hur mycket alkohol som är normalt att dricka....
    T ex för en tid sedan så hävde han i sig nästan en hel sjuttis med Whiskey.....
    Blev aspackad, så klart....
    Och dagen efter när jag påpekade att det kanske inte var så himla lämpligt/normalt att dricka nästan en hel flaska whiskey själv så säger han att det var minsann inte en hel utan "bara" en halv flaska.... (men med tanke på hur full han blev kanske inte det är så noga om det var en halv eller hel....)
    Hur hadde ni reagerat om er sambo/make gjort detta?
    Det är inte ofta det händer sånt här, men det händer...
    Han kan även dricka en massa starköl 10-15 st per kväll, vilket jag tycker är på tok för mycket!
    Men han tycker det är helt normalt....
    Jag är absolut inte nykterist, men jag dricker måttligt.

• Svar på tråden Drickande, är det normalt?
  • Xarxa

Jag hade definitivt reagerat om min man hade druckit så mycket, och jag hade även talat om att jag tyckte det var för mycket.
    Du skriver att det inte händer ofta, men hur ofta är det? Är det vid speciella tillfällen i så fall eller en "vanlig" hemmakväll?

• Anonym (Blomman)

Det kan gå flera månader emellan....
    Oftast är det bara en vanlig hemmakväll, sist var det en kväll när jag gick och la mig tidigt för att jag skulle upp tidigt dagen efter.... Han dricker oftast ensam.
    Jag har talat om för honom att jag tycker det är för mycket, men han kommer med undanflykter som att ja men så mycker är det inte och att min kompis A dricker också så och "den och den" gör också "si och så".... osv...
    Han är oftast väldigt ångerfull dagen efter men sen bleknar minnet.....

• Xarxa

Nu händer det ju inte så ofta, men det är inte ett bra tecken att dricka ensam... Det är heller inget bra tecken att han kommer med undanflykter. Vad säger han om det, finns det så att säga någon anledning att han dricker så mycket just då? Har du märkt om han dricker i smyg nån gång?

• Pirum

Kan man dricka 10-15 starköl eller nästan en hel flaska whisky dricker man för mycket. Varför? Jo klarar man det utan att däcka så har man alldeles för bra alkoholtolerans vilket betyder att man druckit för mycket under en period och därmed övat upp den.

Att dricka så där ensam är heller aldrig ett bra tecken.

• patrikiden

Jag klarar av att drick en 70is whiskey utan att däcka. Fast jag har väldigt stor kropp. Så man kanske inte skall dra för snabba slutsatser . Jag vet ju inte hur TS kille ser ut.

Detta med att ta sig en bläcka, kan ju betyda att han har något problem som gnager inom sig, eller att han har haft en jätte stressig period(fast då skulle han kunna dricka annars också)

Bara en liten annan vinkling på saken

MVH Patrik

• Åsa

Visst låter det väldigt mycket men det är svårt att tala i termer av "normalt" då det beror så mycket på omgivningens inställning. I mitt umgänge skulle till exempel troligen de flesta se det som konstigt och fjortisaktigt att över huvud taget dricka sig uppenbart påverkad, oavsett alkoholmängd.

• Anonym (Blomman)

Tack för era synpunkter!
    Min sambo är inte jättestor ca 180 lång och väger 85 kg kanske...
    Har inte varit någon särskild händelse eller stressig period som utlöst drickandet...
    Han dricker inte i smyg.
    Och som sagt av någon annan här, det är svårt att veta vad som kan anses normalt beroende på vem man är och vad man har för referenser.
    Jag vet att han har polare som dricker betydligt mer än han och det tycker sambon inte är något konstigt...
    Och visst jag festade rätt mycket när jag var yngre, men tycker att jag vuxit i från det nu.
    Jag hoppas bara att han tar till sig det jag tycker och inte dricker så mycket i framtiden....

Svar på tråden Drickande, är det normalt?